Приветствам всички вас с големия празник – Велики четвъртък! Този ден се приравнява по значение към дванадесетте празници, въпреки трагизма на цялата Страстна седмица, въпреки, че именно след Тайната вечеря, извършена от Спасителя заедно с апостолите в четвъртък, Той бил предаден от Юда и взет под стража. Това, което станало на пасхалната вечеря, имало и има такова непреходно значение за живота на Църквата и целия свят, че този ден се причислява към големите празници.
Господ на Тайната вечеря установил най-святото тайнство на Евхаристията – Тайнството на Неговото Тяло и Кръв – за да продължи мисията за спасението на света и след Неговото Възкресение и Възнесение на небето, та Неговото Богочовешко присъствие винаги да бъде осезаемо в историята на човешкия род, даже до последния ден на тази история. И затова на ритуалната вечеря, която извършвали всички юдеи в деня на ветхозаветната пасха, Господ, взел хляб в Своите ръце, благословил го и подал на учениците, като казал, че това е Неговото Тяло, преломявано за греховете на мнозина. А после, след вечерята, когато според благочестив юдейски обичай подобавало да изпие последната чаша, която участниците на трапезата си предавали един на друг, Той, я взел и благословил, като казал, че това е чашата с Неговата Кръв, пролята за за греховете на мнозина. При това Спасителят добавил: ”Това пправете за Мой спомен” - в памет на тази жертва, която Той принесъл на Кръста заради спасението на света (Лк. 22:19-20).
Тайнството на Евхаристията, което ние извършваме за възпоменание за станалото на Тайната вечеря, не е обикновено, човешко възпоменание, както, напрягайки паметта си, ние си припомняме изминалите дни или, взирайки се във фотографии, художествени изображения, зрително възпроизвеждаме станалото. Това, което се извършва в Църквата чрез вкусване, посредством хляба и виното, на истинските Тяло и Кръв на Спасителя, е възпоменание в Светия Дух за всичко това, което е извършил заради нас Господ: ние възпоменаваме „всичко извършено за нас: кръста, гроба, тридневното възкресение, възнасянето на небето, сядането, отдясно и славното второ пришествие”. Чрез това възпоменание, със силата на Светия Дух, ние ставаме съучастници на извършеното от Спасителя Тайнство.
В първите векове на християнството причастяването ставало така, както това е било на Тайната вечеря. Светата Евхаристия се съединявала с празнична неделна трапеза, на която идвали вярващите, сядали на масата, вкусвали храна и в някакъв момент най-старият от тях, предстоятелят, взимайки в ръцете хляба и виното и благославяйки ги, повтарял това, което заповядал Спасителят, установявайки това Тайнство. Но много скоро съседството на обикновената трапеза и светото Тайнство породило опасност от тяхното смесване, вследствие на което мнозина хора преставали по съответния начин да подготвят себе си за причастяване на Тялото и Кръвта Господни. Затова и апостол Павел в първото послание до Коринтяни, което ние днес чухме, подчертавал, че Тялото и Кръвта Христови трябва да се приемат „не за съд или за осъждане”, разсъждавайки за това, което вкусва участникът в такава трапеза. ”Който яде или пие недостойно, той яде и пие своето осъждане, понеже не различава тялото Господне” – ето колко силно звучат тези думи. „Затова, - продължава апостолът, - мнозина от вас са немощни и даже умират, - защото недостойно се приобщават с Тялото и Кръвта на Спасителя” (1 Кор. 11:27-30).
Ако недостойното вкусване на Светите Тайни влече след себе си недъзи, болести и даже смърт, то човек, който с покаяние, искрена вяра, примирение с ближните се е подготвил за Тайнството, се причастява с Тялото и Кръвта на Спасителя за опрощение на греховете, за живот вечен, за изцеление на недъзите и на всякакви човешки страдания. Чрез тайнството на Светата Евхаристия ние възпоменаваме Христос със силата Светия Дух и Той пребивава с нас. Църквата е призвана и да допринася за явяването на Богочовека Иисус Христос в този свят, и тя, на първо място за това извършва Тайнството на Тялото и Кръвта Господни.
По удивителен начин Господ, за да яви отново и отново Себе си на човешкия род, избира, освен невидимото и духовното, също така и видимото, осезаемото, физическото, представено под хляб и вино, - нали Господ едновременно е невидим Бог и земен Човек. Но колко е важно да разберем, защо именно физическото естество на Господа ни се предлага в тайнството на Светата Евхаристия: вкусването на Тялото и Кръвта на Спасителя е важно както за нашата душа, така и за нашето физическо тяло.
Както казва свети Йоан Златоуст, мнозина от вас биха искали да видят Спасителя, Да го слушат, да се докоснат до Неговите одежди. Но, вкусвайки Тялото и Кръвта Господни, вие получавате повече. Вие не просто виждате, не просто се докосвате - вие приемате вътре в себе си Самия Богочовек. Какво велико чудо, какво може да се сравни с него! Нали е достатъчно с вяра да приемаме Тялото и Кръвта Христови, като Божествената сила се съединява с нашото немощно тяло, с нашата душа, със скърбите, с несъвършенството, с всички човешки преживявания, с цялата слабост на нашата природа. И ако Бог е с нас, тогава какво може да бъде против нас?
Ето защо Господ е казал за Църквата, че в”портите адове няма да й надделеят” (Мат. 16:18), защото да надделеят над Богочовека Христа е невъзможно. Не са надделели над Него ни страданията, ни кръстната смърт. Пък и всички сили на злото, бушуващи в този свят, никога няма да надделеят над Богочовека Иисуса Христа, Който пребивава в Своята Църква и явява Себе си на целия свят и на всеки вярващ в най-святото тайнство на Евхаристията.
Повтаряйки думите на великия Симеон Нови Богослов, ние казваме, че Евхаристията е Тайнството на Църквата. Именно в Евхаристията Църквата намира своята същност, именно в нея Църквата по воля Божия се явява Тяло Христово, продължаваща делото на Спасителя в този свят.
Нека помним, че ние принадлежим на Тялото Христово, че Тялото и Кръвта Господни са в центъра на нашия живот, че Бог, Който ни се явява и съединява с нас, има силата да изцели чрез това най-свято Тайнство душевните и телесни недъзи, да прости нашите грехове и да отвори пред нас дверите на Своето Царството. Амин.
Източник: Патриарх Московский и всея Руси Кирилл, Тайна покаяние. Великопостные проповеди (2001-2011), М., 20122. утешение
3. за децата
4. библиотека за дечица
5. уродив ради Христа
6. аутсайдери
7. за младите
8. православен каталог
9. muguet blanc
10. български светии
11. църковни сайтове
12. Жития на светиите - Чети-Минеите на св. Дм. Ростовски
13. jeanne d'arc
14. grenouille verte
15. за науката за смъртта - от П. Калиновски
16. шахмат в рая
17. добротолюбие
18. за молитвата
19. Светици с името Виктория в Православната църква
20. Бог е любов
21. да възпиташ християнче
22. църковен вестник
23. икони света гора.зограф
24. православен свят
25. всемирно православие
26. момкови сълзи
27. света гора зограф
28. Свети места вж загубените софийски храмове
29. Душата след смъртта - Йеромонах Серафим Роуз
30. Архимандрит Серафим (Алексиев) — Духовно наследие