12 август 1934 - 2 септември 1982
”Смъртта на Бога” като знак на времената*
Поразителната фраза „Бог е мъртъв” е поетичен израз на днешното безверие. Много е казаното в тази фраза и то не може да бъде открито дори в по-прозаичните изрази на съвременния атеизъм и агностицизъм. Чрез нея е налице ярък контраст между една отминала епоха, когато хората са вярвали в Бога, организирали са живота си и са основавали институциите си, съобразявайки се с Него, и една нова епоха, за чийто жители се предполага, че това някога Всеосвещаващо слънце вече е затъмнено и животът и обществото трябва да поемат в друга посока.
Тази фраза, очевидно измислена от Ницше преди около век, дълго време е била използвана като изразяваща възгледите на една сравнително малка част от враговете на християнството, предимно„екзистенциалистите”. Неотдавна обаче тя произведе смут, след като беше приета от радикалните протестантски кръгове и сега вече е привлякла интереса на журналистиката и масмедиите. Очевидно в западното общество тази фраза като цяло намери широк отклик и общественият интерес към „смъртта на Бога” превърна това явление в един от знаците на времената.
За да разберем значението на този знак, трябва да знаем какъв е неговият исторически контекст. В самата си същност това е едно отрицание, реакция срещу светогледа на християнството, което не е от мира сего; това християнство, което акцентира върху аскетиката и"невидимата бран" срещу дявола и света, за да се придобие вечното блаженство чрез общението с Бога в Царството Небесно. Родоначалниците на новата философия обявиха християнския Бог за мъртъв и на Неговото място провъзгласиха човека за „бог”. Този възглед не е нищо друго освен поредният ход в съвременната борба срещу християнството, чийто резултат днес е в практически повсеместното тържество на безверието.
Днешната полемика обаче има за своя основа едно ново и необичайно явление: сега безверниците са всъщност самите „християни”. В същото време това донякъде е логичната кулминация на един исторически процес, започнал на Запад с отпадането на Римската църква. Отделен за повече от девет века от Църквата Христова, западният християнски свят е разполагал само с един бързо изпаряващ се малък остатък от истинското християнство, запазено в Светото Православие.
Днес този процес е почти завършен и голям брой католици и протестанти трудно могат да се различат от безверниците - и ако те все още считат себе си за „християни”, то това е възможно, само защото за тях християнството се е превърнало в своята противоположност - светското безверие. Човек може да види в този феномен това, което един православен мислител е нарекъл„самоунищожение на християнството”. Това е християнство, подкопано отвътре от собствените си представители, които настояват то изцяло да се приспособи към света.
Паралелно с това ново "богословие" от скоро се наблюдава и друга странност, зачестила в „литургичния” живот на Запад. По-рано тази година голяма известност придоби така наречената „рокендрол”служба в храма на Old South Church в Бостън, като на присъстващите младежи е било разрешено да танцуват между редовете в църквата под звуците на тази шумна модерна музика. В католическите църкви„джаз месите” стават все по-често явление. Намерението на отговорните за тези явления е същото като това на новите радикални„богослови”: да направят религията „по-истинска” за съвременния човек. По този начин те признават това, което е очевидно за православния наблюдател: че религиозният живот на Запад е до голяма степен мъртъв. Макар и неволно, те разкриват и друго: че като не могат да направят разлика между църква и дискотека, между Христос и света, сами показват, че Бог наистина е мъртъв в техните сърца и единствено с помощта на някакви светски емоции могат да предизвикат отклик не само в „постхристиянските” си паства, но и в самите себе си.
Но в крайна сметка какво ни показва всичко това? Нашият Господ, пророкувайки за идването на антихриста, говори за мерзостта на запустението, която стои на свето място (Мат. 24:15), а св. Апостол Павел – за сина на погибелта, който ще седне като бог в Божия храм, показвайки себе си, че е бог (2 Сол. 2:4) и това, според св. Иоан Златоуст, ще се случи „във всички църкви”. Нима този „християнски атеизъм”, тези богохулни „богослужения”, благосклонното приемане на такива непристойни и вулгарни прояви на места, които хората все още считат за свети, не подготвят пътя за този край и не ни ли дават дори възможността да го предвкусим?
Бог действително е мъртъв за западното християнство и неговите лидери наистина се подготвят за идването на Божия враг - антихриста. Но православните християни познават Живия Бог и живеят в спасителното ограждение на Неговата истинска Църква. И само докато вървим вярно и ревностно по пътя на непромененото Православиe, можем да постигнем спасение, а не в ослепителното„икуменическо” единение с новите безбожници, което е целта на православните модернисти.
The Orthodox Word, 1966, July-Aug.
Превод: Филип Бакърджиев
* Тази статия на о. Серафим е писана по времето, когато той е още Юджийн Роуз.
За българския враг граф Игнатиев - извад...
Нашите препоръки за България
В последните времена привържениците на антихриста ще ходят на църква, ще се кръстят и ще проповядват евангелските заповеди. Но не вярвайте на тези, които нямат добри дела. Само по делата може да се познае истинския християнин.
Не осъждай , съдия е самият Бог. Този, който осъжда е като изсъхнал житен клас, на когото главата му е винаги вдигната и който по тази причина винаги гледа на другите отгоре. Ако видиш убиец, или блудник, или пияница да се валя по земята, не осъждай никого, защото Бог им е отпуснал юздата, а държи твоята юзда в ръцете Си. Ако отпусне твоята, ще се окажеш в още по-лошо положение: можеш да паднеш в този грях, в който осъждаш другия, и да погинеш.
Първо лекува Бог, а след това лекарят, но този, който не благодари на лекаря, не благодари и на Бога. Трудещият се е достоен за наградата си. Умът и ръцете на лекаря вършат богоугодни дела.
За Бог не е важно какъв си: монах или мирянин. Най-важен е стремежът към Бога. Но кой може да постигне съвършенство? Обаче чрез стремежа човек се спасява. От монаха се изисква монашеското, а от мирянина – светското.
Ненавиждайте злото. Но човека, който прави зло, обичайте и съжалявайте. Може би този, който днес върши зло, утре с молитва, сълзи, пост и покаяние ще се очисти и ще стане подобен на ангелите – всичко е в Божията воля. Имало е много такива случаи.
Не Бог изоставя човека, а човек изоставя Бога. Ада е отчуждение от Бога.
Бог е безкрайна Любов, Доброта и Правда. Който обича добротата и правдата, той обича Бога и е възлюбен от Бог
като Негово собствено дете. Любовта е над всяко правило и закон.
Христос не е вървял по застлани пътеки. Живял е просто; лицемерието и разкоша са били отблъскващи за Него. Христос е носил само един хитон, ушит от Пресвета Богородица.
Съвестта е малък бог. Преди да си легнеш, направи си кратък отчет как си прекарал деня, какво си сторил, кога си съгрешил, какво е можело още да направиш. Бъди взискателен към себе си.
Един ден стареца отслужил Света Литургия. Няколко човека, които тъкмо излезли от Църквата замеряли едно куче с камъни. Отецът казал: “Щеше да е много по-добре за тях ако не се бяха причастили. Да храниш гълъбите и другите животни е дело на милост."
Егоизмът е противоположността на любовта. Егоистът никога не дава нищо от себе си, но иска всичко за себе си. И всичките богатства на света никога не биха били достатъчни за егоиста.
Заслужаваш ли Бог да се вслушва в молитвите ти? Господ чува молитвите ти само когато са придружени с добри дела. Ако молитвите ти не са съпроводени с дела на милост, тогава такава молитва е мъртва.Това е последното ми желание и воля: издигайте молитви нагоре за всеки; с молитвите си планини ще премествате. Обичайте се един други.
Когато се храниш размисляй за онези, които са в нужда, глад, жажда, страдание – по този начин ще се научиш как да приемаш благодатта.
Вяра и любов се придобиват със страдание.
Смиреният човек е защитен от изкушения. Никой не може да влезе в царството Божие ако няма смирение. Смирението укротява дори най-свирепия лъв.
Източник: http://www.predanie/
--------------------
(Св. Исаак Сириец)
2. утешение
3. за децата
4. библиотека за дечица
5. уродив ради Христа
6. аутсайдери
7. за младите
8. православен каталог
9. muguet blanc
10. български светии
11. църковни сайтове
12. Жития на светиите - Чети-Минеите на св. Дм. Ростовски
13. jeanne d'arc
14. grenouille verte
15. за науката за смъртта - от П. Калиновски
16. шахмат в рая
17. добротолюбие
18. за молитвата
19. Светици с името Виктория в Православната църква
20. Бог е любов
21. да възпиташ християнче
22. църковен вестник
23. икони света гора.зограф
24. православен свят
25. всемирно православие
26. момкови сълзи
27. света гора зограф
28. Свети места вж загубените софийски храмове
29. Душата след смъртта - Йеромонах Серафим Роуз
30. Архимандрит Серафим (Алексиев) — Духовно наследие