Ние помним, че всеки от апостолите е призван от Самия Христос. „Повика при Себе Си, които Сам искаше” (Мк. 3:13) – ето ключовата формула за разбирането за това, защо бил призован този, а не друг. Но едва ли другите апостоли били призовани по по-удивителен начин, отколкото Матей.
Ние не знаем защо Христос повикал именно този, седящ зад своята маса, събирач на мита – митаря… Може би, той видял очите на Матей, може би, Сърцеведецът знаел как Матей би желал да приключи със своето отегчаващо занятие. Знаем само това, което съобщава евангелистът: „Когато минаваше оттам, Иисус видя едного човека, на име Матей, седнал на митницата, и му казва: върви след Мене. И тоя стана и тръгна след Него”(Мат. 9:9).
Призоваването на митаря, т. е. на събирача на налози за хазната на ненавистния Рим, било голяма съблазън за околните, особено за така наречените „чисти” - фарисеите. Но това, което за тях било съблазън и абсурд, за нас е най-силното доказателство, че Христос дошъл при всички хора без изключение. Неговите обятия са разтворени за всеки!
”И когато Иисус седеше на трапеза вкъщи, ето, мнозина митари и грешници дойдоха и насядаха с Него и с учениците Му. Като видяха това, фарисеите рекоха на учениците Му: защо вашият Учител яде и пие с митари и грешници? А Иисус, като чу това, рече им: здравите нямат нужда от лекар, а болните; идете и се научете, що значи: "милост искам, а не жертва". Защото не съм дошъл да призова праведници, а грешници към покаяние” (Мат. 9:10-13).
Това е от Евангелието от Матея. Защо именно у Матей се запазило това скъпоценно свидетелство за отвореността на Христос даже към падналите, даже към предателите (за каквито иудеите считали митарите)? Не затова ли, че автор на това Евангелие е сам Матей и за него тези думи на Христос и въобще Неговото отношение към хората били много скъпи?..
Ние не знаем със сигурност кой е автор на първото Евангелие, наричано у нас Евангелие от Матея. Самият Матей? Някой от неговите ученици? Несъмнено, сам апостол Матей нещо е писал. Св. Папий Йераполски, служил половин век по-късно там, където в свое време апостолствал Матей, оставил ето какво важно свидетелство: „Матей записал беседите на Иисуса по еврейски, превел ги както може”. Папий не познавал лично апостол Матей, но той, несъмнено, бил познат с по-старото поколение християни, лично познаващи Матей.
След седемдесет години подобно твърдение срещаме у църковния историк и свети отец Ириней Лионски. Той пише: „Матей издал за евреите на техния собствен език написано Евангелия в същото време, когато Петър и Павел благовествали в Рим и основавали Църквата”. Съгласно с това и други свидетелства на практически съвременници на ап. Матей, Църквата го нарекла евангелист. Несъмнено е, че, даже ако сам Матей и да не е написал Евангелие, то в книгата, надписана с неговото име и, възможно, написана от някого от неговите ученици, влезли много от неговите лични впечатления.
След Възнесение Христово Матей прекарал времето заедно с другите апостоли. В един от дните се раздал шум и в горницата, в която те се намирали всички заедно, нахлул вятър. Това бил Светият Дух, който изпълнил апостолите и ги укрепил за предстоящото им служение. Те се отправили на проповед.
Преданието говори, чe Матей обходил с Благовестието Сирия, Мидия, Персия и Партия, завършил своите проповеднически трудове с мъченическа кончина в Етиопия. Удивителен човек, за който, за съжаление, ние така малко знаем… Какво му било на душата? Душата на събирача на налози и практически предател на своя народ, когото повикал при Себе Си Иисус? Няма ли да хвърли светлина този малък разказ, който запазил и привел в своето Евангелие само Матей?
Веднъж апостолите били в лодка, а Иисус се молел сам на планината. „Корабът беше вече сред морето, и вълните го блъскаха, защото вятърът беше противен. И на четвърта стража през нощта отиде Иисус при тях, като ходеше по морето. А учениците, като Го видяха да ходи по морето, смутиха се и казваха: това е привидение; и от страх извикаха. Но Иисус веднага заговори с тях и рече: дерзайте! Аз съм, не бойте се! Петър отговори и Му рече: Господи, ако си Ти, позволи ми да дойда при Тебе по водата. А Той рече: дойди. И като излезе от кораба, Петър тръгна по водата, за да иде при Иисуса; но, като видя силния вятър, уплаши се и, като взе да потъва, извика: Господи, избави ме! Иисус веднага простря ръка, хвана го и му каза: маловерецо, защо се усъмни?” (Мат. 14 гл.)
Епизод, изглеждащ много важен за Матей, като нещо, което не трябва да се изгуби, а трябва да се запази и предаде на другите като завещание: Ако те призовава Христос, захвърли всичко и върви към Него. И никога от нищо не се бой!
Превод: Прот. Йоан Карамихалев
Източник: www.azbyka.ru
2. утешение
3. за децата
4. библиотека за дечица
5. уродив ради Христа
6. аутсайдери
7. за младите
8. православен каталог
9. muguet blanc
10. български светии
11. църковни сайтове
12. Жития на светиите - Чети-Минеите на св. Дм. Ростовски
13. jeanne d'arc
14. grenouille verte
15. за науката за смъртта - от П. Калиновски
16. шахмат в рая
17. добротолюбие
18. за молитвата
19. Светици с името Виктория в Православната църква
20. Бог е любов
21. да възпиташ християнче
22. църковен вестник
23. икони света гора.зограф
24. православен свят
25. всемирно православие
26. момкови сълзи
27. света гора зограф
28. Свети места вж загубените софийски храмове
29. Душата след смъртта - Йеромонах Серафим Роуз
30. Архимандрит Серафим (Алексиев) — Духовно наследие