Постинг
01.01.2014 09:30 -
Свети Василий - икона
Следващ постинг
Предишен постинг
Зная, че има Бог. Но какво представлява Неговата същност – това поставям по-високо от способността ни за разбиране. Затова как се спасявам? Чрез вярата. А на вярата й стига знанието, „че има Бог” (а не какво именно Той е) „и награждава ония, които Го търсят” (Евр. 11:6). Следователно, съзнанието за Божията непостижимост е познание на Божията същност, и ние се покланяме на постигнатото не по отношение на това, каква е тази същност, но за това, че тази същност я има.
Из писмо до Амфилохий, епископ Иконийски (№ 234), 376 г.
***
Кое е предшестващото – знанието или вярата? Ние твърдим, че в науките въобще вярата предшества знанието. <…>А във вярата в Бога предшестващо е понятието, именно понятието, че има Бог, и него ние съставяме от разглеждането на тварите. <…> Доколкото Бог е Творец на света, а ние сме част от света, то следва, че Бог е и наш Творец. А след това знание идва вярата, след такава вяра пък – поклонението.
Из писмо до Амфилохий, епископ Иконийски (№ 235) 376 г.
***
Не онзи е достоен за похвала, който в къс срок дава някакво определение, а тъкмо обратното – който твърдо и непоколебимо установява правила за всеки случай така, че мнението му, бидейки изследвано след време, се оказва достойно за одобрение. Такъв човек е угоден на Бога и людете като осигуряващ „твърдост на думите си в съда” (Пс. 111:5).
Из писмо до Евлогий, Александър и Арпократион, египетски епископи в изгнание, 377 г.
***
цитирайИз писмо до Амфилохий, епископ Иконийски (№ 234), 376 г.
***
Кое е предшестващото – знанието или вярата? Ние твърдим, че в науките въобще вярата предшества знанието. <…>А във вярата в Бога предшестващо е понятието, именно понятието, че има Бог, и него ние съставяме от разглеждането на тварите. <…> Доколкото Бог е Творец на света, а ние сме част от света, то следва, че Бог е и наш Творец. А след това знание идва вярата, след такава вяра пък – поклонението.
Из писмо до Амфилохий, епископ Иконийски (№ 235) 376 г.
***
Не онзи е достоен за похвала, който в къс срок дава някакво определение, а тъкмо обратното – който твърдо и непоколебимо установява правила за всеки случай така, че мнението му, бидейки изследвано след време, се оказва достойно за одобрение. Такъв човек е угоден на Бога и людете като осигуряващ „твърдост на думите си в съда” (Пс. 111:5).
Из писмо до Евлогий, Александър и Арпократион, египетски епископи в изгнание, 377 г.
***
Непрестанните скърби и тази силна буря, която сега довежда Църквите до разтърсване, ме карат да не обръщам вече внимание на ставащото. Както шумът от ударите се превръща в нещо обичайно за онези, които непрекъснато са подложени на него, уврежда слуха им в ковачницата, така и аз чрез непрекъснатите странни известия съм се обучил, най-накрая, с несмущавано и неустрашимо сърце да чувам необичайни неща от всякакъв род. Ето защо онова, което арианите замислят против Църквата, - колкото и многобройни да са техните замисли, колкото и да са важни и колкото и да говорят за тях в цялата вселена, - всичко това е сносно за мене, понеже се върши от явни врагове и противници на учението за истината. И им се чудя на арианите, ако не извършат обичайното за тях, а не когато дръзнат, вървейки срещу благочестието, безразсъдно да се отнасят към важни неща. По-скоро ме натъжава и смущава, което правят единомишлените и единоверните с нас.
Из писмо до Петър, епископ Александрийски, 377 г.
***
Когато враговете господни нападат някои, по-скоро ги утвърждават в техния чин и положение, отколкото им отнемат в известна степен от пребиваващата в тях благодат на Духа.
Из писмо до приятеля Евсевий, последни години от живота на св. Василий
Превод от руски език: ЛЮДМИЛА ДИМИТРОВА
цитирайИз писмо до Петър, епископ Александрийски, 377 г.
***
Когато враговете господни нападат някои, по-скоро ги утвърждават в техния чин и положение, отколкото им отнемат в известна степен от пребиваващата в тях благодат на Духа.
Из писмо до приятеля Евсевий, последни години от живота на св. Василий
Превод от руски език: ЛЮДМИЛА ДИМИТРОВА
Търсене
За този блог
Гласове: 1234
Блогрол
1. тавор - читалня
2. утешение
3. за децата
4. библиотека за дечица
5. уродив ради Христа
6. аутсайдери
7. за младите
8. православен каталог
9. muguet blanc
10. български светии
11. църковни сайтове
12. Жития на светиите - Чети-Минеите на св. Дм. Ростовски
13. jeanne d'arc
14. grenouille verte
15. за науката за смъртта - от П. Калиновски
16. шахмат в рая
17. добротолюбие
18. за молитвата
19. Светици с името Виктория в Православната църква
20. Бог е любов
21. да възпиташ християнче
22. църковен вестник
23. икони света гора.зограф
24. православен свят
25. всемирно православие
26. момкови сълзи
27. света гора зограф
28. Свети места вж загубените софийски храмове
29. Душата след смъртта - Йеромонах Серафим Роуз
30. Архимандрит Серафим (Алексиев) — Духовно наследие
2. утешение
3. за децата
4. библиотека за дечица
5. уродив ради Христа
6. аутсайдери
7. за младите
8. православен каталог
9. muguet blanc
10. български светии
11. църковни сайтове
12. Жития на светиите - Чети-Минеите на св. Дм. Ростовски
13. jeanne d'arc
14. grenouille verte
15. за науката за смъртта - от П. Калиновски
16. шахмат в рая
17. добротолюбие
18. за молитвата
19. Светици с името Виктория в Православната църква
20. Бог е любов
21. да възпиташ християнче
22. църковен вестник
23. икони света гора.зограф
24. православен свят
25. всемирно православие
26. момкови сълзи
27. света гора зограф
28. Свети места вж загубените софийски храмове
29. Душата след смъртта - Йеромонах Серафим Роуз
30. Архимандрит Серафим (Алексиев) — Духовно наследие