„Откъде да започна да оплаквам делата на моя окаян живот? Какво ли начало да положа, Христе, на сегашното ридание?”… Ето вече много векове с тези думи от канона на преподобни Андрей Критски Църквата започва Великия пост.
Уви, милиони наши съвременници никога не са ги слушали. А ако бяха ги чули, едва ли въобще биха разбрали за какво става дума. За много неща е готов да плаче съвременният човек, за много неща се жалва, от много се възмущава, но, изглежда че, най-малко т всичко той е склонен да плаче за собствената си душа, за нейната нищета и замърсеност, за това, че тя е пуста, грешна и безобразна. Човека постоянно на нещо го учат, образоват го някак си – така, че той е претъпкан с различен рода знания. Но отдавна вече не го учат на главното – на умението да се вглежда в своята душа, да се вслушва в съвестта си и с нея да съизмерва своя живот. Напротив, целият този оглушителен грохот, потоците от информация и пропаганда, откровена и завоалирана лъжа, изливащи се върху нашите глави, самият ритъм на живот, струва ни се, че към това и сме призвани, за да не ни дадат да се опомним, да дойдем в себе си, да се замислим, да се потопим в дълбината на душата, откъде само е и възможно адекватно да оценим заобикалящото ни. С времето атрофира самия орган на духовното възприятие и вече като анахронизъм звучат думите от покайния канон – „откъде да започна да оплаквам делата на моя окаян живот? Какво ли начало да положа, Христе, на сегашното ридание?”…
Но сe случва и сякаш случайно, сред делничната суета някъде отгоре от нечий прозорец да звучи дивна мелодия; и всичко за миг се изменя, изпълва се с нова светлина, с нов смисъл. Така и Църквата запазва звуците и думите, способни да затрогнат човешката душа.
Днес тези думи са за покаянието. „Отвори ми вратите на покаянието, Жизнодавче,
духът ми се пробужда в Твоя свят храм”. Именно в духовното пробуждане е смисълът на Великия Пост. Той е средство, за да се избавим от житейските тегоби, от душевната вкамененост и затлъстялост, от поробеността на душата от страстите. Сам Христос говори в Евангелието за злото в нас, че то не може да бъде изгонено иначе освен с молитва и пост. И в това е дълбокото виждане на природата на човека, на неговото психофизическо единство, на зависимостта на тялото от душата и на душата от тялото.
С покаянието започва завръщането към истинския живот, тази пролет на поста, за която се говори в църковните песнопения. Но както за живота на природата едно затопляне е малко, така и покаянието трябва да бъде достатъчно. Евангелието разказва за страшната му алтернатива. „Ако се не покаете, всички тъй ще загинете” (Лк. 13:3), - обръща се Христос към юдеите, съобщаващи Му за трагичната участ на своите единоплеменници. А в същото време и към всички нас. Сега, огледали се наоколо, не е трудно да разберем, че за всички нас в известен смисъл предстои подвига на древна Ниневия, на която, както изглеждало, Бог, заради беззаконията предопределил окончателна погибел. Обаче, с покаяние се спасила.
Но даже ако нямаме сили да спасим града и страната, винаги остава възможността да спасяваме своята душа. Чрез плач за нея, към който ни призовава сега преподобни Андрей Критски.
Превод: Иконом Йоан Карамихалев
2. утешение
3. за децата
4. библиотека за дечица
5. уродив ради Христа
6. аутсайдери
7. за младите
8. православен каталог
9. muguet blanc
10. български светии
11. църковни сайтове
12. Жития на светиите - Чети-Минеите на св. Дм. Ростовски
13. jeanne d'arc
14. grenouille verte
15. за науката за смъртта - от П. Калиновски
16. шахмат в рая
17. добротолюбие
18. за молитвата
19. Светици с името Виктория в Православната църква
20. Бог е любов
21. да възпиташ християнче
22. църковен вестник
23. икони света гора.зограф
24. православен свят
25. всемирно православие
26. момкови сълзи
27. света гора зограф
28. Свети места вж загубените софийски храмове
29. Душата след смъртта - Йеромонах Серафим Роуз
30. Архимандрит Серафим (Алексиев) — Духовно наследие