Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
01.10.2017 07:37 - Символ на вярата от св. Григорий Чудотворец
Автор: sourteardrop Категория: Изкуство   
Прочетен: 1009 Коментари: 2 Гласове:
2


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 "Един е Бог, Отец на Живото Слово, на Ипостасната Премъдрост, на Силата и Вечния Образ, Съвършен Родител на Съвършения, Отец на Единородния Син.

Един е Господ, Един от Единия, Бог от Бога, Образ и Изображение на Божеството, Слово действено, Премъдрост, обхващаща всичко съществуващо, и творческа Сила на цялата твар, Истинен Син на Истинен Отец, Невидим, Нетленен, Безсмъртен и съвечен Син на Невидим, Нетленен и Вечен Отец.

И Един е Дух Светий, Който изхожда от Отца и е явен на хората чрез Сина, Съвършен Образ на Съвършения Син, Живот, Причина за всичко живо, Източник Свят, Светиня, подаваща освещение, в Който открива Себе Си Бог Отец, Който е над всички и над всичко, и Бог Син, чрез Когото е всичко, Троица съвършена, по слава, вечност и царство неразделяема и неотчуждаема.

И така, в Троицата няма нищо сътворено или служебно, или привнесено, което да не е било преди, а впоследствие да е възникнало. Синът не е имал в нищо недостатък пред Отца и Светият Дух - пред Сина, но Троицата е ненарушима и неизменна, и винаги същата."

Из Житие на св. Григорий Неокесарийски Чудотворец

 

 image
 

"Никой не е виждал Бога.
От къде тогава хората знаят, че Той съществува?
........................................
И откъде са получили подробни сведения
за Неговата същност и свойства?
За Бога никой нищо не би знаел, 
ако Сам Той не би ни се откривал.
Има няколко начина, по които Бог се открива на хората.
Преди всичко ни се открива по естествен начин – чрез света, който Той премъдро е сътворил и от който ние съдим за премъдрия негов Творец. Това се нарича естетвено откровение на Бога. Както ние съдим от една книга за автора й, така и чрез творението заключаваме за Твореца. После ние познаваме Бога и Неговия нравствен закон чрез съвестта си и чрез непосредственото чувство за това, що е добро и що е зло. И съвестта е естетвено откровение на Бога. Но най-много познания за Бога ние получаваме от един неизчерпаем извор, наречен Свещеното Писание. То е тъй нареченото свръхестетвено откровение на Бога. Така се нарича то, защото Бог тук не по естествен начин, непостижим за нас, се е откривал на хората, чрез Свои избраници – свети мъже, пророци и апостоли (Евр.1:1). Най-пълно откровение на Бога и за Бога ние сме получили чрез Иисус Христос – Спасителя на света. Бидейки Бог, въплътен в човешка плът, Той ни е дал най-точна представа за невидимия и вечен Бог (Евр. 1:2; Йоан 1:18).

Всичко онова, което Бог в разни времена е откривал за Себе Си на свети хора, се е предавало най-напред устно от човек на човек. Това се нарича Свещено Предание. Но, за да не бъде Свещеното Предание изопачено или забравено, Бог внушил на свети мъже да го запишат на книга. Тъй са се появили книгите на Свещеното Писание. При това, за да не бъде написано нещо погрешно или недостойно за Бога, Сам Божият Дух е ръководил невидимо свещените писатели и ги е вдъхновявал да пишат истинно. Затова ние вярваме, че техните писания са боговдъхновени.
В Свещеното Писание има и божествен, и човешки елемент. С човешки думи ни са разкрити в него божествени истини. То е написано от хора, но неговият същински автор е Бог, защото Той е дал откровения за Себе Си, Той е ръководил светите писатели да записват всичко правилно.
Свещеното Писание се нарича още Библия. Библия е гръцка дума. Преведена на български, тя ще рече: книги. Библията наистина съдържа много книги – 77 на брой. Те са написани от много автори, живели в различни времена. Първият писател е Мойсей, живял около 1500 години преди Рождество Христово. Последният писател е Св.ап.ев.Йоан Богослов, доживял около 100 години след Рождество Христово. И тъй, в тоя промеждутък от време, обхващащ около 1600 години, е произлязло Свещеното Писание.
Повечето от книгите в него са написани преди раждането на Спасителя. Те ни говорят за това, как Бог сътворил света, как първите човеци съгрешили, как Господ ги изгонил от рая, как обещал да им прати Спасител, Който да изкупи вината им пред Бога и как през вековете Бог подготвял народите да приемат Изкупителя. Всички тия книги, написани преди Рождество Христово, се наричат Ветхи(т.е. Стари) Завет. Те са на брой 50.
А книгите, написани след Рождество Христово, образуват Новия Завет. Те са на брой 27. Първо място между тях заемат Евангелията. Те са четири на брой, написани от четиримата евангелисти – Матей, Марко Лука, Йоан. Евангелие от гръцка дума значи на български „благовестие”. Това название им е дадено, защото в тях се съдържа най-благата вест за човеците – как предсказаният и очакван в Стария Завет Спасител на света се е родил, как е поучавал хората на добро и как ги е спасил от греха чрез страданията, смъртта и възкресението Си. Подир Евангелията следва книгата Деяния апостолски. В нея се разказва, как апостолите разпространявали Христовото учение сред юдеите и езичниците. Подир Деянията следват Апостолските послания (писма), дето се разкриват разни истини на вярата и се дават обяснения, как трябва да изпълняваме Христовите заповеди. Последната книга на Новия Завет е Откровението на св.ап.ев.Йоан Богослов. Там се рисуват събитията преди свършека на света, както и раят, новото небе и новата земя, където спасените от Иисус Христос вярващи ще бъдат навеки с Бога. Ония свети мъже, които са писали новозаветните книги, са били в по-голямата си част свидетели на живота и делата на Спасителя. Книгите на Стария Завет се делят на канонически и неканонически. Прилагателното „канонически” произлиза от гръцката дума канон, която значи мярка, правило. Канонически книги ще рече: книги боговдъхновени, написани, за да служат като най-чист извор на вярата и нравствеността, като единствено и неизменно правило за духовния живот и спасението на човека. А неканонически книги се наричат онези, които са написани от благочестиви лица, но не по вдъхновение на Светия Дух. Те не са извор на божествени откровения и на задължителни правила за духовен живот, но са поучително четиво, което поощрява благочестието и вярата. Затова се и съдържат в Библията. Неканонически са следните 11 книги: „Товит, Иудит, Премъдрост Соломонова, Премъдрост на Иисуса син Сирахов, Послание на Йеремия, книга на пророк Варух, Втора и Трета книга на Ездра и Първа, Втора,Трета книга Макавейска.”
В Новия Завет няма нито една неканоническа книга. Те всички са боговдъхновено Божие слово и задължително правило за вярата и благочестието.
По характера на съдържанието си книгите на Свещеното Писание се делят на четири вида: законополагащи, исторически, учителни и пророчески.
В законополагащите книги се излагат предимно основните закони и правила на религиозния живот на човека. В историческите книги се разкрива чрез разните исторически събития Божият план за спасяване на човечеството от греха и последиците му. В учителните книги се излагат нравствените истини, които ни учат на правилен духовен живот. 
В пророческите книги се предават предсказанията за идването на Спасителя, за Неговата Църква, за съдбата й, за свършека на света и за очакването на царсвтото небесно, на новото небе и новата земя, на които ще обитава правдата (2Петр.3:13).
Библията е написана не от един човек, а от около 40 автори, живели в най-различни епохи в продължение на 1600 години.
И въпреки това в нея има чудно единство ! 
Тя от край до край ни дава в основата си еднакво вярна представа за Бога и за спасението на човешката душа. 

В нея владее навсякъде един и същ дух, една и съща вяра, един и същ нравствен закон за нашите задължения към Бога и към ближния.
Между писателите на Библията има пророци и ясновидци като Мойсей и Исаия, царе като Давид и Соломон, прости овчари и земеделци като Амос, държавници като Даниил и Неемия, учени мъже като Лука и Павел, рибари като Петър и Йоан. И въпреки голямата разлика в образованието и положението на тия мъже, те са писали изумително еднакво по дух и мироглед. Това може да се обясни само с факта, че не друг, а вечният и неизменен Бог, Който се е откривал в различни времена на хората чрез тия свети мъже, е всъщност авторът на Библията.
Ако някои се мъчат да намерят противоречия в Библията, грешките за това не са в Библията, а обикновено в хората, които неправилно са я разбирали и разбират. Ние трябва да помним, че Свещеното Писание не е сборник по естественонаучни въпроси. 
То няма за цел да ни даде знания по астрономия, геология, химия, физика, история или география, а ни сочи пътя към Бога и начините на спасението. Един вярващ астроном казал прекрасно: „Библията не ни учи как се движи небето, а как ние дохождаме на небето”. Затова непременно незадоволен ще остане от Библията онзи, който търси в нея не спасение на душата си, а научни познания, както незадоволен остава онзи, който отива при лекаря не за да се лекува, а да си поръча при него дрехи или обувки. Който иска да учи естествени науки, трябва да чете естественонаучни книги. Който обаче иска да намери Бога, да разбере, как Бог промишлява за света и човека, как е изпратил на земята Своя единороден Син Иисус Христос за спасението на човечеството, той трябва да чете и изучава Библията. Сам Спасителя говори: „Изследвайте Писанията, защото вие мислите чрез тях да имате живот вечен. И те са, които свидетелстват за Мене” (Йоан 5:39).
При всичката си дълбока древност Библията не остарява и няма да остарее никога.
Тя е непресъхващ извор на вечно бликаща духовна мъдрост. Тя е историята на спасението. Тя има един център - Бога Спасител. Навред в нея ние срещаме падналия, погиващ човек и Бог, Който го спасява. Навред в нея се чува повикът: „ О, човече, върни се при Бога, защото Той прощава, Той избавя, Той дава живот!” Библията е безценен дар от живия Бог за падналото човечество. Тя съдържа утеха за всяко скърбящо сърце, отговори за всеки търсещ разум, откровения за сяко благочестиво съзнание. Тя е като звездното небе. Колкото повече се взираш в нея, толкова повече духовни звезди откиваш в нея. Тя ни разкрива най-недостъпни тайни по най-достъпен начин. И това е едно от божествените й качества. То е направило възможно превеждането й на около 700 езика и наречия. Тя е най-разпространената книга в света.
Чудно е въздействието на Библията върху човешките сърца ! Много хора под влияние на нейните думи са напускали грешния си живот и са ставали праведници. 
Езическият философ Атинагор почнал да чете Св.Евангелие с цел да го опровергае. Но небесната светлина на божественото учение докоснала сърцето му и той, вместо да осмее християнството, станал най-пламенен негов защитник.
Преподобни Никита Переяславски (Русия) водил отначало грешен живот. Потискал бедните хора, смучел потта и кръвта им и се обогатявал с насилия и грабежи. Веднъж той влязъл в храма и чул думите на пророка: „Ръцете ви са с кръв пълни.Умийте се, очистете се…, престанете да правите зло!” и пр. (Ис.1:16). Тези думи така поразили Никита, че той цяла нощ прекарал без сън. Неправдите лежали като камък на съвестта му. Никита се успокоил само тогава, когато оставил грешния си живот и постъпил в манастир.
Безчислени са примерите от тоя род. 
Много са намирали в Библията пътя на своето спасение. Херцен например пише: „Аз съм чел Евангелието много и с любов… и чувствах искрено и дълбоко уважение към прочетеното. В първата си младост аз често се увличах от волтеранското[1] волнодумство , обичах иронията и насмешката; но не помня никога да съм взел в ръце Евангелието с хладно чувство… 
Във всички възрасти, при разни събития аз се връщах към четене на Евангелието и всеки път неговото съдържание докарваше мир и кротост в душата ми. ”
Библията действа благодатно върху човешкото съзнание, защото не е човешка книга, а Слово Божие. Ние трябва да свикнем да четем всеки ден това Слово Божие, да го изучаваме и усвояваме със сърцето си. 
Тогава то и нам ще помогне да намерим пътя на спасението.
--------------------
Из „Нашата Вяра”, Синодално издателство на БПЦ София - 2005г.

[1] Волтеранството е мироглед, основан на философските възгледи на Волтер (1694 - 1778 г), един от просветителите и бореци против монархията и църковната власт. Чрез „Волтеранство” се явява общо название на прогресивните възгледи в политиката и свободомислието по религиозните въпроси през XVII и XIX в.



 




Гласувай:
2



1. sourteardrop - СЛОВО В НЕДЕЛЯ СЛЕД ВЪЗДВИЖЕНИЕ
01.10.2017 07:40
Московски и на цяла Русия патриарх Кирил

Днес ние отслужихме Божествена литургия, по време на която чухме удивителните думи на апостол Павел, отправени към Галатяните. Той казва, че човек се спасява не чрез дела по закона, а с вяра в нашия Господ Иисус Христос (Гал. 2:16). Разбира се, Ветхият Завет предполагал старателно и скрупульозно изпълнение на външните предписания на закон, и хората считали, че е достатъчно да изпълняват външните предписания – по един или друг начин да постъпват с храната, с жилищата, със своето тяло. Много били тези предписания и желанието да ги спазва формирало у народа някакво магическо отношение към външните изрази на религиозност. Магизмът се отличава от истинската вяра по това, че не изисква от човека вътрешно усилие, не изисква никакво духовно напрежение, не изисква подвиг. Достатъчно е да извършиш едни или други действия, които се считат за свещени, без да влагаш в тях нито вяра, нито душа и автоматически да получиш желаното - в дадения случай спасение.

Словото на Христа Спасителя и словото на апостол Павел разрушават този свят на магизма. Апостол Павел открива съвършено нова духовна перспектива, когато казва, че сами по себе си делата по закона не могат да спасят човека. Апостолът поставя акцента на това, върху което не поставяли акцент тогавашните юдеи - върху истинската, вътрешна вяра, върху напрежението на мисълта, на духа, на волята, без което не може да има спасение.В нашия съвременен живот ние понякога искаме да вървим по пътя на най-малкото съпротивление, по лесния път, мислейки, че ако изпълняваме обредните предписания, това е достатъчно. Боядисваме яйца, печем козунаци, палим свещичка, изпълняваме някакви други обреди и ни се струва, че това е достатъчно – за къде повече?А пък ако ходим в църква от време на време, независимо от това как се държим в храма, - молим ли се или просто гледаме настрани, - струва ни се, че всичко, каквото трябва, сме направили. Съвсем не! Апостол Павел ни учи, че вярата в Господа Иисуса Христа
цитирай
2. sourteardrop - -
01.10.2017 07:41
Апостол Павел ни учи, че вярата в Господа Иисуса Христа спасява, защото без вяра не се затваря веригата между човека и Бога, същата верига, по която тече Божествената благодат, същата верига, по която нашите молитви възхождат към Бога. Именно такъв обмен между Бога и човека, е молитвата, в отговор на която изтича благодатта, и тя е дело спасително.

Ние не трябва да забравяме думите на апостол Павел, че се спасяваме с вяра в нашия Господ Иисус Христос. Ние трябва да живеем с тази вяра, с тази вяра трябва да се укрепяваме, формирайки своя мироглед, своето отношение към околния свят, възпитавайки чрез тази вяра следващите поколения, оплодотворявайки с тази вяра своя живот.

Да даде Бог в нашия народ да укрепва вярата, та да стане голям стожер, определящ историческия път на развитие на нашия народ. Нека вярата в нашия Господ Иисус Христос се съхранява в сърцата ни, оплодотворявайки нашия живот и давайки голяма надежда за бъдещето. Амин.



Превод със съкращения: Иконом Йоан Карамихалев
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: sourteardrop
Категория: Изкуство
Прочетен: 4651826
Постинги: 5200
Коментари: 2777
Гласове: 1234
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930