Постинг
31.01.2016 07:55 -
Стълбове на богословието
Автор ст. асист. Костадин Нушев
Православната църква е отредила от векове да се чества заедно в един празничен ден (30 януари) паметта на Светите тримата светители св.Василий Велики (ок.330-379), св. Григорий Богослов (329-390) и св.Йоан Златоуст (354-407) и така да се отдава тържествено и съборно почит на тяхното просветителско и учителско дело. Тези велики йерарси на Църквата в Православната традиция се почитат и възпяват като "вселенски учители" и "стълбове на богословието", които със своето превъзходно богословско учение и безукорен християнски живот са просветили духовно Вселената с божествените истина на Христовото Евангелие, а с богоозарената си мисъл са разкрили в пълнота тайната на Пресвета Троица. Придобили блясъка на истината от "Трисолнечното Божество" и озарили с лъчите на нейната божествена светлина Вселената тримата йерарси са наистина велико и непомръкващо "тризвездие" на духовния небосклон на Христовата църква.
Ако се вгледаме в духовното наследство и се опитаме да обозрем мислено богословското творчество на тримата светители ще установим, че всеки един от тях е допринесъл в преголяма степен за утвърждаването на чистотата на догматическото учение на Вселенската църква. В смутни за нея времена всеки от тримата свети отци се е подвизавал твърдо и самоотвержено за преодоляване и оборване на заблудите на еретически учения и разколи, смущавали Христовото общество чрез стихиите на света или човешкото мъдруване. Борбата на св. Василий като епископ на Кесария Кападокийска срещу заблудите на евномианите и арианите и срещу схизмите в неговия диоцез и проповедите на св.Григорий Богослов срещу ариани и духоборци в Константинопол остават ненадминат пример за духовна вярност към чистотата на Православното учение на Църквата и образец за архипастирско служение за нейното единство. Богословските съчинения на двамата кападокийски отци - "За Светия Дух" на св.Василий Велики и знаменитите "Пет богословски слова" на св. Григорий, остават като ненадминати шедьоври на догматическото учение и класически извори на Православното църковно предание.
С превъзходните си екзегетически беседи и тълкувания на библейските текстове от Стария и Новия Завет тримата светители са допринесли твърде много и в необозрима степен за вникването в дълбините на духовния смисъл на Свещеното Писание. Беседите върху "Шестоднева" на св. Василий и тълкуванията на св.Йоан Златоуст върху старозаветните и новозаветните книги на Свещеното Писание остават и до днес основополагащ извор за библейското и систематическото богословие на нашата Църква. Тримата църковни йерарси разкриват в своето богословие дълбоките тайни на Бога и човека, Домостроителния Божий план за сътворението на света и спасението на човека, Тайната на Боговъплъщението и Христовото възкресение. С нравоучителните си беседи и нравствени правила споменатите църковни учители са разкрили и оградили чистотата на християнската нравственост и са посочили здравия и верен път за духовното подвижничество в добродетелите; устроили са правилата за служение на свещенството и устава на монашеския живот. Устроили са чинопоследованията на светата Божествена литургия на Православната църква като са вплели в превъзходните си текстове цялото и духовно и богословско богатство. Придобили лична святост и преизобилна благодат като учители и епископи на Църквата светите трима светители оставят незалязваща светла диря в живота на Църквата и със своя духовен подвиг остават светъл пример за всеки вярващ в Христа и служител на Църквата.
Старши асистент Костадин Нушев, 2009 година
Свети Три Светители велики архиереи - св. Василий Велики, св. Григорий Богослов и св. Иоан Златоуст
„Вие сте светлината на света. Не може се укри град, който стои навръх планина. Нито запалят светило и го турят под крина, а на светилник, и свети на всички вкъщи. Тъй да светне пред човеците светлината ви, та да видят добрите ви дела и да прославят Небесния ваш Отец” (Мат. 5. 14-16).
„Бог е светлина и в Него няма никаква тъмнина”. И с Въплъщението на Божия Син Светлината на Божествената любов дошла в нашия свят и тази Светлина просвещава всеки човек идващ на света. И, прославяйки светиите, ние преди всичко прославяме „дивния в своите светии” Бог, Който „заради нас човеците и заради нашето спасение” станал човек и Чиято светлина може да просияе в човека.
И в деня, когато отбелязваме паметта на трите светители – Василий Велики, Григорий Богослов и Иоан Златоуст – ние чуваме от евангелското четиво думите на Господа, отправени към Неговите ученици, към тези, които тогава, преди две хиляди години видели и чули Господа, и към нас с вас, към всички, които разбират, че словото на Господа е отправено и към целия свят, и към всеки човек лично. И на всички свои ученици, на всички нас Господ казва: „„Вие сте светлината на света. Не може се укри град, който стои навръх планина. Нито запалят светило и го турят под крина, а на светилник, и свети на всички вкъщи. Тъй да светне пред човеците светлината ви, та да видят добрите ви дела и да прославят Небесния ваш Отец” (Мат. 5. 14-16). Разбира се, тези думи се съгласуват с прошението от Господнята молитва „да се свети Твоето Име”, защото Светостта на Бога трябва да възсияе в човека. „Хората са същността на Божията слава” – тези думи е произнесъл свети Иоан Златоуст. Тези думи са за призванието на човека.
Тяхното сбъдване ние виждаме във всички светии, угодили на Бога. В първите три века от църковната история думите на Спасителя за невъзможността да се укрие град, стоящ на върха на планината, се разбирали преди всичко като указание за мъченически подвиг. А с края на гоненията, когато на първи план излезли въпросите на учението за вярата, тези думи започнали да се отнасят към подвига на светителството. Именно епископът-светител – в това време става ключова фигура в Църквата, защото именно от епископа зависело тогава единството на Христовата Църква и запазването в неизопачен вид учението на Господа. И тези свети епископи, които в периода на големите богословски спорове, бидейки просветени със Светлината на Христовата истина, взимали участие в формирането на догматическото учение на Църквата, ние наричаме още вселенски учители. И сред тях са Василий Велики, Григорий Богослов, Иоан Златоуст.
Тримата светители били, от една страна, възпитани от Евангелието, а от друга – получили класическо антично образование и в своя живот обединили земното и небесно. Именно с техните трудове (както и с трудовете на техните събратя) били въцърковени най-добрите достижения на гръцката култура и получили нов живот в богословието и богослужението. Тримата светители били много различни хора, но при цялата им индивидуалност у тях имало една любов към Бога и Бог ги прославил в равна степен като светители и вселенски учители.
И, разбира се, ние знаем техните жития, техните творения, техния подвиг, ние знаем, какво са направили тези трима човека за Вселенската Църква, какво са направили за нас с вас. И, следователно, разбираме, че животът на тези трима души, техните трудове – това не е просто история на това, което е било някога много отдавна. Животът на тримата светители има към нас най-пряко, най-непосредствено отношение, защото те ни учат правилно да разбираме Евангелието и, следователно, правилно да разбираме света.
Ние осъзнаваме духовната връзка с тях, защото те са ни научили правилно да мислим за Бога, съставените от тях молитви са станали нашите живи обръщения към Бога. И Литургията на свети Василий Велики и Литургията на свети Иоан Златоуст ни показват живото присъствие на Господа сред нас. И по такъв начин на Литургията всичко, което е ставало в историята на Църквата, и всичко, което е извършил Господ, става наше достояние – по Божия милост ние се оказваме включени в историята на спасението. И думите на Христа Спасителя „Вие сте светлината на света”, които ние чуваме на Литургията на празника в памет на трите светители, също са отправени към нас. И какво можем да им отворим?
В Древния патерик има разказ за това как веднъж един брат попитал авва Исаия: „За какво е прошението „да се свети Твоето Име?” и получил отговор: „Това се отнася до съвършените, защото името Божие не може да се свети в нас, обладаните от страсти”. Разбира се, ние осъзнаваме своята духовна немощ, но и това, че в Христовата Църква не сме сами, не сме предоставени сами на себе си и Светлината на Христовата любов, и молитвата на светиите могат да докоснат и нашия живот. И затова е така важно да почитаме и обичаме светите, така важно е да имаме молитвения опит на обръщане към тях и така важно е да осъзнаваме тяхното живо участие в нашия живот. И така важно е да разберем, че за нас е така жизнено необходим подвигът на тримата светители – Василий Велики, Григорий Богослов и Иоан Златоуст, с целия си живот прославили в Троица покланяемия Бог, Отца и Сина и Светия Дух. Амин.
Превод със съкращения: Прот. Йоан Карамихалев
Днес, на празника на светите Трима светители, почитаме особено подчертано тримата най-велики отци и учители на православната ни вяра и им благодарим за съкровищницата на духовния им опит и божествените познания, които ни завещаха.
В днешното апостолско четиво (Евр. 13: 7-16) свети апостол Павел подтиква евреите от своето време, които вече били станали християни, да подражават на светите отци. За евреите отци и учители били родоначалниците на Израил и пророците. Всички тези "праведници" от Стария Завет, които жадували богооткровеното Слово и очаквали, че Бог ще стане човек, за да ги спаси от греха и смъртта. Затова те се стремели непрестанно да разпалят това очакване у народа и неотстъпно да поддържат почитта към заповедите на Закона.
Обаче Законът още не съдържал пълнотата на истината, която е любовта. И трябвало Бог да стане човек, за да се допълни Законът. Затова както те, така и пророците, и народът на Израил били в очакване. Ние обаче, братя, новият Божи народ, вече не чакаме. Бог стана човек, за да може човекът да стане бог, за да побеждава тлението и смъртта.
Апостолите Го видели, слушали Го. Видели Христос разпнат на кръста, докоснали Го, когато възкръснал, видели Го като Богочовек да се възнася на небесата. Това, което очаквали пророците и видели апостолите, това предали на учениците си и учениците им предали на своите ученици. Свети отци и майки, преподобни пустинници, мъченици - първомъченици и новомъченици, светци, великите учители на Църквата, проповедниците на въплътеното Слово, всички те живеят вече пълнотата на Закона и пророците, на Сина и Слово Божие, тоест живеят обожавания от нас, Спасителя Иисус Христос!
Но и всички ние, вярващите християни по целия свят, които сме кръстени в името на Света Троица и се доверяваме на кръста и на възкресението на Господ, имаме и ние своето очакване като Църква. Нашата Църква очаква и се бори за славата на кръста и на възкресението.
цитирайВ днешното апостолско четиво (Евр. 13: 7-16) свети апостол Павел подтиква евреите от своето време, които вече били станали християни, да подражават на светите отци. За евреите отци и учители били родоначалниците на Израил и пророците. Всички тези "праведници" от Стария Завет, които жадували богооткровеното Слово и очаквали, че Бог ще стане човек, за да ги спаси от греха и смъртта. Затова те се стремели непрестанно да разпалят това очакване у народа и неотстъпно да поддържат почитта към заповедите на Закона.
Обаче Законът още не съдържал пълнотата на истината, която е любовта. И трябвало Бог да стане човек, за да се допълни Законът. Затова както те, така и пророците, и народът на Израил били в очакване. Ние обаче, братя, новият Божи народ, вече не чакаме. Бог стана човек, за да може човекът да стане бог, за да побеждава тлението и смъртта.
Апостолите Го видели, слушали Го. Видели Христос разпнат на кръста, докоснали Го, когато възкръснал, видели Го като Богочовек да се възнася на небесата. Това, което очаквали пророците и видели апостолите, това предали на учениците си и учениците им предали на своите ученици. Свети отци и майки, преподобни пустинници, мъченици - първомъченици и новомъченици, светци, великите учители на Църквата, проповедниците на въплътеното Слово, всички те живеят вече пълнотата на Закона и пророците, на Сина и Слово Божие, тоест живеят обожавания от нас, Спасителя Иисус Христос!
Но и всички ние, вярващите християни по целия свят, които сме кръстени в името на Света Троица и се доверяваме на кръста и на възкресението на Господ, имаме и ние своето очакване като Църква. Нашата Църква очаква и се бори за славата на кръста и на възкресението.
Бог стана човек, за да може човекът да стане бог, за да побеждава тлението и смъртта.
Апостолите Го видели, слушали Го. Видели Христос разпнат на кръста, докоснали Го, когато възкръснал, видели Го като Богочовек да се възнася на небесата. Това, което очаквали пророците и видели апостолите, това предали на учениците си и учениците им предали на своите ученици. Свети отци и майки, преподобни пустинници, мъченици - първомъченици и новомъченици, светци, великите учители на Църквата, проповедниците на въплътеното Слово, всички те живеят вече пълнотата на Закона и пророците, на Сина и Слово Божие, тоест живеят обожавания от нас, Спасителя Иисус Христос!
Но и всички ние, вярващите християни по целия свят, които сме кръстени в името на Света Троица и се доверяваме на кръста и на възкресението на Господ, имаме и ние своето очакване като Църква. Нашата Църква очаква и се бори за славата на кръста и на възкресението. Бог става човек, изпълнява цялото божествено домостроителство [т.е. Божият план за спасението на човечеството], изпълнява плана, за да се спасява човечеството.
Обаче ние Го очакваме тук и сега и Го чувстваме "роден, разпнат, погребан и възкръснал от мъртвите" [Вж. Символ на вярата]. Копнеем и се надяваме на нескончаемото Му животворно присъствие в нашето битие и в целия свят, за да има всичко живот и дъх, и смисъл - и миналото, и настоящето, и бъдещето. С две думи, за да живеем в животворното Му присъствие и никога в ледената празнота на Неговото отсъствие.
Обаче тайната на вярата изисква постоянна готовност и молитва. "Бъдете готови", казва Господ, "борете се да влезете" [Срв. Мат. 24:44 и Лука 13:24]. В духовната си борба имаме за поддръжници отците на Църквата, тримата велики светилници Василий Велики, Григорий Богослов и Йоан Златоуст. Наши водачи са просветените отци със словото си, с творенията си, с ненакърнената си нравственост, с делата си, с човеколюбието си, с тревогата си за неправдата в обществото.
цитирайАпостолите Го видели, слушали Го. Видели Христос разпнат на кръста, докоснали Го, когато възкръснал, видели Го като Богочовек да се възнася на небесата. Това, което очаквали пророците и видели апостолите, това предали на учениците си и учениците им предали на своите ученици. Свети отци и майки, преподобни пустинници, мъченици - първомъченици и новомъченици, светци, великите учители на Църквата, проповедниците на въплътеното Слово, всички те живеят вече пълнотата на Закона и пророците, на Сина и Слово Божие, тоест живеят обожавания от нас, Спасителя Иисус Христос!
Но и всички ние, вярващите християни по целия свят, които сме кръстени в името на Света Троица и се доверяваме на кръста и на възкресението на Господ, имаме и ние своето очакване като Църква. Нашата Църква очаква и се бори за славата на кръста и на възкресението. Бог става човек, изпълнява цялото божествено домостроителство [т.е. Божият план за спасението на човечеството], изпълнява плана, за да се спасява човечеството.
Обаче ние Го очакваме тук и сега и Го чувстваме "роден, разпнат, погребан и възкръснал от мъртвите" [Вж. Символ на вярата]. Копнеем и се надяваме на нескончаемото Му животворно присъствие в нашето битие и в целия свят, за да има всичко живот и дъх, и смисъл - и миналото, и настоящето, и бъдещето. С две думи, за да живеем в животворното Му присъствие и никога в ледената празнота на Неговото отсъствие.
Обаче тайната на вярата изисква постоянна готовност и молитва. "Бъдете готови", казва Господ, "борете се да влезете" [Срв. Мат. 24:44 и Лука 13:24]. В духовната си борба имаме за поддръжници отците на Църквата, тримата велики светилници Василий Велики, Григорий Богослов и Йоан Златоуст. Наши водачи са просветените отци със словото си, с творенията си, с ненакърнената си нравственост, с делата си, с човеколюбието си, с тревогата си за неправдата в обществото.
Учат ни как да разбираме не само православието, т. е. правилното учение, но и правилното действане. И това, което днес ни насърчават, е да четем Свещеното Писание и особено Новия Завет. Да участваме в светите богослужби без да забравяме, че двете свети Литургии произлизат от двамата светци - Йоан Златоуст и Василий Велики. Да взимаме дейно участие в светата Литургия, приемайки свето причастие.
Учат ни да сме човеколюбци – помните Василиадата!* – във връзка с неправдите, които търпят събратята ни в обществото. Най-вече да се молим Бог да освети пътя ни, така че да разбираме съвременния човек и своето време.
* Василиада е наречен комплексът от благотворителни заведения, създадени от св. Василий Велики за посрещане на нуждите на бедните и страдащите хора.
Митрополит Апостол Папаконстантину, митрополит на Поляна и Кукуш
Превод Бисерка Велинова
цитирайУчат ни да сме човеколюбци – помните Василиадата!* – във връзка с неправдите, които търпят събратята ни в обществото. Най-вече да се молим Бог да освети пътя ни, така че да разбираме съвременния човек и своето време.
* Василиада е наречен комплексът от благотворителни заведения, създадени от св. Василий Велики за посрещане на нуждите на бедните и страдащите хора.
Митрополит Апостол Папаконстантину, митрополит на Поляна и Кукуш
Превод Бисерка Велинова
По молитвите на тримата светители -
Св. Василий Велики , Св. Григорий Богослов и Св. Йоан Златоуст-трите стълба на Православието, Господи, помилуй.
цитирайСв. Василий Велики , Св. Григорий Богослов и Св. Йоан Златоуст-трите стълба на Православието, Господи, помилуй.
Не бива да се възхищаваме на богатите; защото и техният господар, както се оказва, не може ни най-малко да се приближи
до добродетелите на монаха. И така, когато видиш богат, украсен с одежда, обкичен със злато, возен на колесници, участващ в блестящи шествия, не облажавай този човек; защото богатството е временно и това,
което изглежда прекрасно, изтлява с този живот; а виждайки монаха, вървящ сам, смирен и кротък, спокоен и тих, съревнувай на този мъж, покажи се подражател на неговото благочестие и се моли да станеш подобен
на праведника; защото искайте, казва Писанието, и ще ви се даде (Мат. 7:7). Това наистина е прекрасно и спасително, и благонадеждно, по човеколюбието и промисъла на Христа, на Когото слава и царство във
вечни векове. Амин!
цитирайдо добродетелите на монаха. И така, когато видиш богат, украсен с одежда, обкичен със злато, возен на колесници, участващ в блестящи шествия, не облажавай този човек; защото богатството е временно и това,
което изглежда прекрасно, изтлява с този живот; а виждайки монаха, вървящ сам, смирен и кротък, спокоен и тих, съревнувай на този мъж, покажи се подражател на неговото благочестие и се моли да станеш подобен
на праведника; защото искайте, казва Писанието, и ще ви се даде (Мат. 7:7). Това наистина е прекрасно и спасително, и благонадеждно, по човеколюбието и промисъла на Христа, на Когото слава и царство във
вечни векове. Амин!
Търсене
За този блог
Гласове: 1234
Блогрол
1. тавор - читалня
2. утешение
3. за децата
4. библиотека за дечица
5. уродив ради Христа
6. аутсайдери
7. за младите
8. православен каталог
9. muguet blanc
10. български светии
11. църковни сайтове
12. Жития на светиите - Чети-Минеите на св. Дм. Ростовски
13. jeanne d'arc
14. grenouille verte
15. за науката за смъртта - от П. Калиновски
16. шахмат в рая
17. добротолюбие
18. за молитвата
19. Светици с името Виктория в Православната църква
20. Бог е любов
21. да възпиташ християнче
22. църковен вестник
23. икони света гора.зограф
24. православен свят
25. всемирно православие
26. момкови сълзи
27. света гора зограф
28. Свети места вж загубените софийски храмове
29. Душата след смъртта - Йеромонах Серафим Роуз
30. Архимандрит Серафим (Алексиев) — Духовно наследие
2. утешение
3. за децата
4. библиотека за дечица
5. уродив ради Христа
6. аутсайдери
7. за младите
8. православен каталог
9. muguet blanc
10. български светии
11. църковни сайтове
12. Жития на светиите - Чети-Минеите на св. Дм. Ростовски
13. jeanne d'arc
14. grenouille verte
15. за науката за смъртта - от П. Калиновски
16. шахмат в рая
17. добротолюбие
18. за молитвата
19. Светици с името Виктория в Православната църква
20. Бог е любов
21. да възпиташ християнче
22. църковен вестник
23. икони света гора.зограф
24. православен свят
25. всемирно православие
26. момкови сълзи
27. света гора зограф
28. Свети места вж загубените софийски храмове
29. Душата след смъртта - Йеромонах Серафим Роуз
30. Архимандрит Серафим (Алексиев) — Духовно наследие