Неделята за Закхея – какво поучително и утешително за нас евангелско четиво. С примера на митаря Закхей Словото Божие ни учи как може да видим Христос не само с очите си, но и със сърцето си да Го познаем и да Го възлюбим от цялата си душа.
Какво направил Закхей, за да види Божествения Лик на Спасителя? Той побягнал напред и се покачил на смоковницата. И не само, защото „бил „малък на ръст”, той не могъл да дойде по-близо, по-плътно да се приближи до Христос, да разблъска тълпата закриваща Иисус от него. Но той побягва назад, за да се отърве от тълпата и се покатерва на едно дърво, за да се възвиси над тълпата; той, привикнал да се въздига над хората със своето положение и богатство (той бил „началник на митарите и богат човек”).
Но, за да види Христос и да бъде забелязан от Него, богатството и положението няма да му помогнат. „Не се надявай, душо моя, на тленно богатство, и на неправедна придобивка, нали не знаеш на кого ще оставиш всичко това, но въззови: помилуй ме, Христе Боже, недостойния” (покаен канон). Богатството може само да бъде препятствие по пътя към Господа. Да срещнеш Христос и да бъдеш с Христос – това е да бъдеш в Царството Небесно, но за богатия да влезе в Царството Небесно е по-трудно отколкото „камила да мине през иглено ухо”. Закхей желае да види Божествения учител не така както всички хора, които Го заобикалят и притискат. За него желаната среща с Христос е най-важното събитие в неговия живот, тази среща определя неговия живот във вечността. В душата на този презрян човек (а митарите всички са били презирани от своя народ, като служители на римските поробители и като хора алчни, нечестни и жестоки, обиращи бедните, нещадящи вдовиците и сираците, припечелващи от мъката на другите), в душата на този началник на митарите се зародили светли чувства на разкаяние и желание да се промени и да стане достоен за общение със Христос. И Иисус го забелязва, и не само забелязва, но се обръща към него с думи, довели го до неописуема радост. Иисус Христос се обърнал към него по име и казал: „Закхее, слез по-скоро, защото днес трябва да бъда у дома ти. И той бързо слезе и Го прие с радост”. Желанието на Закхей се изпълнило. Божественият учител дошъл при него и той чул: „Днес стана спасение на тоя дом”. Станало чудото на разкаянието и като последствие – преобразяването на душата на Закхей. „Ето, половината от имота си, Господи, давам на сиромаси и, ако от някого нещо съм взел несправедливо, ще отплатя четворно”.
А как реагира на ставащото народът? Както казва Киевският митрополит Владимир, „тълпата винаги е тълпа”. Хората започнали да упрекват Спасителя, че Той влязъл в дома на грешника. Какво е това? Завист? Ревност? Злопаметство? Превъзнасяне? Това е гордост, както у този фарисей, дошъл в храма да се помоли – „аз не съм такъв като... този митар”. Така и ние, често се случва, гледаме другия човек, виждайки неговите недостатъци, знаейки неговите неблаговидни постъпки, мислим си: „защо на него Бог му помага, а не на мен?”. Той краде, пиянства, развратничи, и всичко у него е добре: и богат, и здрав, и на живота се радва. Но ние не знаем какво е в душата на този човек; ние не знаем как го изобличава съвестта му; ние не знаем как страда душата му от греховете; ние не предполагаме как тази душа жадува разкаяние, какви плодове на покаяние готви неговото сърце, как цялото му същество се стреми към Бога и каква ярка светлина на Божията милост прониква в тази неспокойна душа. Нали Господ е дошъл не праведници да спаси, а грешници; не здрави да излекува, а болни; не възвисяващите се да издигне, а падащите. Така и завършва днешното евангелско четиво: „Понеже Син Човеческий дойде да подири и да спаси погиналото” (Лк. 9:1-10).
Какво е поучителното и какво е утешителното за нас в днешното евангелско четиво. Първо, поучителното от примера на Закхей, е това какво трябва да бъде покаянието, по-точно разкаянието. То трябва да измени човека. Злият трябва да стане добър, измамникът трябва да стане честен, пияницата – трезвеник, чревоугодникът – въздържател, блудникът – целомъдрен, скъперникът – щедър. То ест грешникът трябва да стане праведник. Ако ние не се променяме след изповедта, ако ние не сме победили в себе си макар и един грях, ако не сме се избавили макар и от една страст, значи покаяние не е имало. Имало е, в най-добрия случай, отчет за извършените грехове, списък, който може да заеме цяла тетрадка, но това не е покаяние. Или, още по-лошо, формалност: „ с дело, дума и помисъл”. Трябва да се покаем така, че да се приближи Царството Небесно.
Второ, поучително е това, че ние не трябва да се отнасяме към човека с пренебрежение, още повече, с презрение, в каквото и положение и състояние да е бил, колко и низко духовно да е паднал той в нашите очи. Господ е дошъл и него да спаси, и него Бог го е възлюбил така, че изпратил Своя Син на разпятие. И ние не знаем, как този, както ние считаме, грешник, може да се разкае и измени. Припомнете си за благоразумния разбойник, за отреклия се Петър, за гонителя Савел; припомнете си от каква грешница каква светица е станала Мария Египетска и мнозина други. Да даде и нас Господ така да се разкаем.
Утешително за нас е това, че Господ, дошъл да спаси грешниците, ще спаси и нас по Своята милост. Царю Предвечний, Утешителю, Христе Истинен, очисти ни от всяка сквернота… и изцели ни, както си изцелил сребролюбивата душа на митаря Закхей, та да възкликнем в умиление, зовящи към тебе: Иисусе Сине Божий, помилуй ни. Амин.
Превод: Прот. Йоан Карамихалев
Източник: www.a-sad.ru
Спират рака на черния дроб
Лечение на рака има, но го крият!Химиоте...
2. утешение
3. за децата
4. библиотека за дечица
5. уродив ради Христа
6. аутсайдери
7. за младите
8. православен каталог
9. muguet blanc
10. български светии
11. църковни сайтове
12. Жития на светиите - Чети-Минеите на св. Дм. Ростовски
13. jeanne d'arc
14. grenouille verte
15. за науката за смъртта - от П. Калиновски
16. шахмат в рая
17. добротолюбие
18. за молитвата
19. Светици с името Виктория в Православната църква
20. Бог е любов
21. да възпиташ християнче
22. църковен вестник
23. икони света гора.зограф
24. православен свят
25. всемирно православие
26. момкови сълзи
27. света гора зограф
28. Свети места вж загубените софийски храмове
29. Душата след смъртта - Йеромонах Серафим Роуз
30. Архимандрит Серафим (Алексиев) — Духовно наследие