Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
30.05.2014 07:27 - РАЙСКАТА ПИРАМИДА - Изяснение на християнските добродетели по деветте Блаженства
Автор: sourteardrop Категория: Изкуство   
Прочетен: 2436 Коментари: 6 Гласове:
1


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
image Изяснение на християнските добродетели по деветте Блаженства.
  Свети Николај Велимировић. Рајска пирамида.
Автор: св. Николай Велимирович. Превод от сръбски: Маргарита Хаджипейкова. Издателство „Православна класика‟, 2014 г. 32 стр.
http://www.orthclass.com/rp1-9.pdf



Гласувай:
1



1. sourteardrop - Тълкуване на заповедите за блаженствата:
30.05.2014 07:38
И тъй, вие не сте вече чужди и пришълци, а съграж-

дани на светиите и свои на Бога, като се утвърдихте

върху основата на апостолите и пророците, имайки Самия

Иисуса Христа за краеъгълен камък, върху който цялото

здание, стройно сглобено, възраства в храм свет чрез Господа,

върху който и вие се съзиждате в жилище Божие чрез Духа”

(Еф . 2:19-22).

В стари, прастари времена египетските фараони стро-
или пирамиди от камък. Някои от тях били високи
петдесет метра, а други сто. Други пък били и над сто метра.
Съществуват и такива, които са два пъти по-високи от храма
Света София в Цариград, която е най-величествената църква
на православния Изток. В действителност остава загадка, за-
що фараоните са съградили такива гигантски пирамиди.
Всъщност всичко в древния езически Египет е енигматично,
всичко е една приказка, eдно предчувствие. Най-вероятно
фараоните са строили тези исполински каменни съоръжения,
мечтаейки за своето безсмъртие. Те са бленували за без-
смъртието на тялото, въпреки че са се досещали и за
безсмъртието на душата. При всички положения другият
мотив за подобно строителство бил тщестлавието и съпер-
ничеството помежду им. Всеки един от тях желаел да се
увековечи с паметник, който да противостои на времето и да
се извисява, докато свят светува. В египетската „Книга на
мъртвите” се дава пример с предсказанието на египтянина за
наближаващия съд на бог Озирис и за безсмъртието на човека,
само че същото е изразено с неясни догадки и се основава на
гадания.
цитирай
2. sourteardrop - ---
30.05.2014 07:40
Древното египетско предположение за безсмъртието на
човека е обявено в християнството като реалност. Единствено
в християнската религия понятието за безсмъртието на ду-
шата е изчистено от всякакви фараонски заблуди, то е
отделено от смътните езически видения и от фантастичните
предположения и произволни гадания. Понятието за безсмър-
тието в християнската епоха се базира на съществуването на
Единния Жив Бог и е свързано със спасителната жертва на
Христа, с Неговото Възкресение и победа над смъртта.
Така християнството на свой ред подтикнало човеците да
издигат пирамиди. То подбуждало към подобен труд не само
царете и известните хора, но и всички останали, които вярват
в Христа и Го следват. Това станало така, защото всички хри-
стияни по думите на Тайновидеца са наречени царе: „и Който
ни направи пред Бога и Своя Отец царе и свещеници,” (Откр.
1:6). Според казаното дотук почетен дълг на всеки християнин
е да издигне една пирамида за себе си. Следователно колкото
християни има на света, толкова пирамиди трябва да
съществуват. Обаче тези християнски пирамиди са доста по-
високи от която и да било такава на фараоните. Но те не бива
да се измерват с обикновен метър. Духовните пирамиди се
издигат над Слънцето и Луната и над цялата материална все-
лена. Те се възнасят към небесата и само там стават видими в
цялото си величие и красота.
цитирай
3. sourteardrop - ----
30.05.2014 07:44
Те не се боят нито от времето,
дъжда, вятъра, студа, бомбите, гранатите, нито пък от каквато
и да било сляпа разрушителна сила. Целият свят е безсилен,
стоейки пред християнските пирамиди. Те съществуват
неподвластно на разрушения и на смърт. Пирамидите са си
гарантирали безсмъртието в свят, в който името на смъртта не
се споменава и жилото й не се усеща. Всичко това е поради
факта, че тези пирамиди са духовни и много по-реални от
която и да е физическа действителност. Те се базират на
духовен фундамент, построени са от дух, украсени са от дух,
укрепени са от дух и са предназначени за духовното царство.

Необходимостта от такива пирамиди и планът за построява-
нето им е обявен от Самия Господ Иисус Христос. А строите-
лите им трябва да бъдат всички кръстени хора, вдъхновявани
от всемогъщото съдействие на Светия Дух. Всяка от тези
пирамиди се състои от девет основни етажа, а десетият е
Кулата на радостта, с която Самият Творец коронясва всички
съоръжения. Всеки етаж има по няколко свои отделни нива и
множество отделения. А високите етажи се опират върху
онези, които се намират под тях – естествено свойство и при
обикновеното строителство на земята. Всяка една пирамида
като цяло е толкова прекрасна и стройна, че човек не може да
отдели поглед от нея. Както е известно, фараоните са
изграждали своите пирамиди върху пясъка, донасяйки камък
отдалеч. Християнските пирамиди са райски, базиращи се на
самия твърд Камък, а този камък е Христос, за което великият
апостол казва следното: „И тъй, вие не сте вече чужди и
пришълци, а съграждани на светиите и свои на Бога, като се
утвърдихте върху основата на апостолите и пророците,
имайки Самия Иисуса Христа за краеъгълен камък, върху
който цялото здание, стройно сглобено, възраства в храм свет
чрез Господа, върху който и вие се съзиждате в жилище Божие
чрез Духа” (Еф. 2:19–22).
цитирай
4. sourteardrop - Първият етаж:
30.05.2014 07:46
На един не особено висок бряг на синьото Генисарет-
ско езеро седнал Божественият Строител върху зеле-
ната трева и започнал да нахвърля плана за новото здание.
Обаче Той не го чертаел върху пергамент и не го рисувал с
молив на хартия, а със страстни думи го запечатвал в душите
на Своите ученици като елмазен печат върху податлив восък.
Неговите първи думи разкриват с какво започва съзиждането
на райската пирамида и как се строи първият етаж.

„Блажени бедните духом, защото тяхно е царството не-
бесно” (Мат. 5:3). Само тези слова произнася Божественият
Строител за полагане основите на първия, най-големия и най-
устойчив етаж, чийто фундамент трябва да носи върху себе си
останалата част от зданието. Но казаните думи трябва да са ти
достатъчни, о, християнино, ако само искрено желаеш да из-
дигнеш царската пирамида, на която ще се радваш в Рая на
вечността. Самият ти знаеш, че колкото по-дълбоко в земята
са основите на сградата, толкова по-надеждна е тя. Нашата
човешка бедност е много дълбока и скрита, така че доста от
нас не могат да достигнат до нейното дъно. Обаче благодат ще
имат онези, които се спуснат до самите низини. Бедността на
духа не е някакъв дар, получен отвън, а е реално състояние на
човека, което трябва само да се осъзнае. А до осъзнаването на
своята бедност се стига чрез сурови изпитания над самия себе
си. Който успее да го постигне, ще достигне до разбирането
на троякостта на бедността:
1) Бедността от гледна точка на своите познания.
2) Бедността от гледна точка на своята доброта.
3) Бедността от гледна точка на своите дела.
Бедността е висшата степен на нищетата. Когато човек раз-
мишлява за възможностите на разума си, за своите морални
качества, или пък за своята дейност, той винаги стига до убеж-
дението за своята преголяма нищета, направо казано бедност.
цитирай
5. sourteardrop - ---
30.05.2014 07:47
Човек би искал да узнае своята съдба, би желал да разбере кой
е, откъде е и как трябва да постъпва, плетейки конците на
живота си. Но той вижда, дори ако самият е учен, че всичките
му познания по отношение на своето невежество наподобяват
на раковина, пълна с вода на фона на морските дълбини.
Човекът би искал да превъзхожда по доброта всички останали
същества на света, но вижда, че на всяка крачка попада в
калната локва на злото и на жестокостта. Той би искал винаги
да твори най-великите и грандиозни дела, но осъзнава, че без
външна помощ не е способен на нищо. Така, откъдето и да го
погледнем, човекът се убеждава в своята немощ и в нищо-
жеството си. Останалите хора не могат да му помогнат, тъй
като и те са нищожни и слаби, какъвто е самият той.
Тогава човекът се обръща към своя Творец, пада в прахта
пред Него, предава се на Неговата воля и Го призовава за
помощ. Подобно осъзнаване на своята немощ и разбиране на
пълната си нищожност се нарича нищета на духа. А нищетата
на духа се противи на високомерието на духа. Освен това
високомерието е много повече нищожество, отколкото нище-
та на духа. Осъзнаването и чувстването на своята нищожност
е много по-малко нищожество, отколкото високомерие.
Следователно високомерието – това е не само незнание, но и
глупост. Високомерието е майка на всички глупости и на
всички човешки злини. Да познаеш себе си, означава да
съумееш да видиш своята немощ и своето нищожество, да
достигнеш до съкрушение на сърцето и накрая, да протегнеш
ръце към Господа за милост и да Го умоляваш за помощ.
Съкрушението или смирението, които произтичат от пра-
вилното разбиране на нашата немощ, са основа на всички
добродетели, база на духовния живот на всеки християнин, а
те са фундамент на райската пирамида. Преподобният Йоан
Колов е рекъл: „Смирението е вратата към Бога”.
цитирай
6. sourteardrop - ---
30.05.2014 07:50
Веднъж злият дух се препирал със свети Макарий и накрая възкликнал:
„Способен съм на всичко, Макарий, което и ти можеш, но
само в едно ме побеждаваш – в смирението!” За смирението
някой от светите отци е рекъл: „То не притежава език, за да
говори лошо за другите, не притежава очи, за да вижда
чуждото зло, не притежава уши, за да чува злословието на
другите”.
Който е осъзнал, че в нищожеството си не може нищо без
Божия помощ, той е положил надежден фундамент в основите
на своята райска пирамида. Без мен не можете да направите
нищо, казал Господ.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: sourteardrop
Категория: Изкуство
Прочетен: 4633774
Постинги: 5200
Коментари: 2777
Гласове: 1232
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031