автор: Александър Ткаченко
Митрополит Антоний Сурожки разказва как един негов познат свещеник имал разговор с някакъв мъж, който доста дълго обяснявал защо не вярва в Бога. Батюшката внимателно го изслушал, а след това му казал:
– Бедни човече, какво си сторил, че Бог да ти стане ненужен?.. Върви, помисли за момента, в който това се е посяло в тебе.
Мъжът се върнал вкъщи и започнал да мисли, озадачен от тази постановка на въпроса. Той очаквал някаква мисионерска реч, диспут или поне съвет да прочете някои умни книжлета, а вместо това чул – иди и разбери какво си направил и кога. Но той бил човек със скрупули, добросъвестен и все пак си спомнил. Оказало се, че в детството неговите родители му давали всяка неделя по една копейка, за да я сложи в шапката на слепия бедняк, който стоял до притвора на храма. Веднъж той си харесал една играчка в магазина – дървено конче, което струвало шест копейки. Той помолил майка си да му го купи, но тя отказала. Много се огорчил. И следващата неделя, когато влизал в църквата и стигнал до бедняка, си помислил, че ако шест пъти не му даде копейката, ще може да си купи кончето. И не му давал копейки. Така той постъпил четири пъти, а на петия си помислил: „Ами ако взема от него една копейка, то ще мога да си купя това конче две седмици по-рано.“ И откраднал копейката от слепеца. След това той „влязъл в храма и почувствал, че не може да стои отпред: нали веднага Бог ще го види – отишъл в единия ъгъл. Бил разбрал, че извършил нещо лошо и трябвало да се скрие от Бога.
И ето, че веднъж неговият по-голям брат се върнал от университета и започнал да му доказва, че няма Бог. Бедният малчуган с радост се хванал за тази мисъл. Нали ако няма Бог, тогава е абсолютно без значение това, че той бил откраднал тази копейка и не бил сложил другите пет. И от там започнал неговият атеизъм: учението за това, че няма Бог, той бил възприел като единственото спасение от укорите на своята съвест. Но пътят към духовното му възраждане започнал не с богословски диспут, а със спомена за дървеното конче и копейката, открадната от бедняка в детството му.
Разсъжденията за безсмислеността на мирозданието и жестокото равнодушие на Бога към теготите на падналото човечество ми се струват като израстъци, които имат един и същ корен. Това преди всичко е реакция на някакво греховно пречупване, от което има само една крачка до изгонването на Бога от сърцето. И вместо дълбокомислените терзания за световните съдбини, тук следва сериозно да се замислиш за съдбата на един-единствен човек – за своята собствена съдба. Нужно е да намериш в миналото твоето „конче“ и твоята „открадната копейка“, които са те отделили от Бога, позволявайки да ти се подиграват духовете на злобата и лъжата.
откъс от интервю на Александър Ткаченко за списание „Фома“,
превод: Мартин Димитров
2. утешение
3. за децата
4. библиотека за дечица
5. уродив ради Христа
6. аутсайдери
7. за младите
8. православен каталог
9. muguet blanc
10. български светии
11. църковни сайтове
12. Жития на светиите - Чети-Минеите на св. Дм. Ростовски
13. jeanne d'arc
14. grenouille verte
15. за науката за смъртта - от П. Калиновски
16. шахмат в рая
17. добротолюбие
18. за молитвата
19. Светици с името Виктория в Православната църква
20. Бог е любов
21. да възпиташ християнче
22. църковен вестник
23. икони света гора.зограф
24. православен свят
25. всемирно православие
26. момкови сълзи
27. света гора зограф
28. Свети места вж загубените софийски храмове
29. Душата след смъртта - Йеромонах Серафим Роуз
30. Архимандрит Серафим (Алексиев) — Духовно наследие