В храма, където Христос поучавал, пристъпили към Него юдейските първосвещеници и старейшини. Знаейки Неговите дела, те попитали: „С каква власт вършиш това? и кой Ти е дал тая власт?”. Христос, без да отговаря на този въпрос, им задава насрещен:„Кръщението Иоаново откъде беше: от небето, или от човеците?” Първосвещениците и старейшини, посъветвали се помежду си, не дали отговор. Те се боели, че ако кажат, че кръщението Иоаново е било от небето, Христос ще попита: защо тогава не му повярвахте? А ако кажат, че е от човеците, тогава ще имат неприятности от народа, почитащ Иоан за пророк (Мат. 21:23-27). След това Христос им разказал няколко притчи. Една от тях току-що чухме. Един човек насадил лозе, подготвил всичко за производство на вино и, предал това на лозарите, се оттеглил. Дошло време и той пратил своите слуги при лозарите да получат плодовете. Лозарите устроили смъртна разправа над пратениците. Стопанинът пратил своя син с надежда, че лозарите ще се засрамят от сина му. Но лозарите решили: хайде, ще убием сина-наследник и ще присвоим наследството му. И, те го хванали, извели го от лозето и го убили. Христос, обръщайки се към книжниците и фарисеите, пита: „Като си дойде господарят на лозето, какво ще направи на тия лозари?” Казват Му: „Злодейците ще погуби зле, а лозето ще даде на други лозари, които ще му дават овреме плодовете” (Мат. 21:33-41).
Под лозарите Църквата разбира богоизбрания народ; точилото, приготвено за правене на вино е ветхозаветната Църква, злите лозари – това са старейшините, книжниците и фарисеите. Господ призовал народа, поставил за него ръководители, които трябвало да обработват това духовно лозе и да умножават плодовете му за слава на Небесния Отец. Той пратил при тях пророци, които, изобличавайки греховете и пороците, ги призовавали към чистота и правда. Те не желаели да слушат пророците, гонели ти, пребивали ги с камъни, убивали ги. Накрая, бил пратен Синът на Небесния Отец, Когото извели от Йерусалим и убили.
Тази притча на Христа Спасителя се отнася за юдейските старейшини ако та изобличава техните коварни и неправедни дела, тогава какво отношение към нея имаме ние, днешните християни? Може би, това е отдавна остарял евангелски разказ, и нищо повече? Нито една евангелска дума не старее: както Христос е вечен и неизменен, така вечни и неизменни са Неговите думи.
На всеки от нас Господ дава всички житейски блага, дава лозе и чака плодове. Мнозина от много спокойно забравят за това, че ние винаги трябва да даваме отговор пред своята съвест и, главно, пред Стопанина-Бога. Ние биваем спокойни и, идвайки на изповед, наивно разсъждаваме: аз никого не съм убил, никого не съм ограбил, за какво, всъщност, да се кая? Уподобявайки се на злите лозари, ние забравяме главното: че е необходимо да извличаме полза от всички благодеяния Господни и да Му въздаваме плодове на възхвала и благодарение, плодове на труда и на добродетелния живот.
В притчата става дума за закона за справедливото въздаяние. На всеки от нас Господ въздава според делата, както е въздал в крайна сметка на злите лозари. И при нас Бог праща ангели-пазители, наставляващи ни за всяко добро дело, внушаващи ни да вършим волята Божия. Праща ни и пророци, говорещи чрез Откровението, изобличаващи ни и учещи ни на правдата Божия. Ние отхвърляме и ангелите, и пророците, не четем словото Божие, не се подчиняваме на Църквата, не се вслушваме в съвестта, търсим само и преди всичко земното, забравяйки за небесното. Господ праща при нас свети угодници и добри хора, които ни заобикалят, но ние отхвърляме и техния пример на святост и правда, не обичаме, когато ни поучават и наставляват, дразним сея, когато ни правят забележки, злобеем, когато някой от нашето обкръжение преуспява в доброто. Господ ни говори чрез светата Църква, възпитава ни чрез нейното учение и устави, но ние биваме глухи и към Църквата, отхвърляйки нейната майчинска любов. Ако и да идваме в храма Божи, се занимаваме не с това, с което е нужно да се занимаваме, губим своето скъпо време, забравяйки, че всяка минута от живота трябва да се оправдава с добри дела. В храма водим ненужни разговори, осъждаме, пречим на себе си и на хората. Тук, в този тих пристан на житейското море, не се успокояваме, не търсим среща с Бога.
Законът на справедливото въздаяние е неотменим за всеки от нас, който е бегрижен, ленив, греховен и нехаен. Господ ще постъпи с всеки така, както постъпил с злите лозари. Такъв закон е естествен, такъв закон е и духовен: нищо безследно не отминава, за всичко и всички носят отговорност. За дума и за дело, за целия преживян живот трябва да дадем отговор на Праведния Съдия.
Внимавайки в учението на Христа Спасителя, да бъдем, братя и сестри, по-внимателни към своя живот и към всичко, което имаме, съграждайки делото на нашето спасение. Амин.
Превод: Иконом Йоан Карамихалев
"Дай ми Господи, това което знаеш,
че е добре за мен, а аз не умея да го поискам"
от стената на Соня Анкова
2. утешение
3. за децата
4. библиотека за дечица
5. уродив ради Христа
6. аутсайдери
7. за младите
8. православен каталог
9. muguet blanc
10. български светии
11. църковни сайтове
12. Жития на светиите - Чети-Минеите на св. Дм. Ростовски
13. jeanne d'arc
14. grenouille verte
15. за науката за смъртта - от П. Калиновски
16. шахмат в рая
17. добротолюбие
18. за молитвата
19. Светици с името Виктория в Православната църква
20. Бог е любов
21. да възпиташ християнче
22. църковен вестник
23. икони света гора.зограф
24. православен свят
25. всемирно православие
26. момкови сълзи
27. света гора зограф
28. Свети места вж загубените софийски храмове
29. Душата след смъртта - Йеромонах Серафим Роуз
30. Архимандрит Серафим (Алексиев) — Духовно наследие