Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
04.03.2017 20:14 - 1 Неделя на Великия пост ¬ Православна
Автор: sourteardrop Категория: Изкуство   
Прочетен: 453 Коментари: 0 Гласове:
3

Последна промяна: 04.03.2017 20:19

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 image
✝ 1 Неделя на Великия пост ¬ Православна

Неделно литургийно свето Евангелие

На другия ден Иисус поиска да отиде в Галилея, и намира Филипа и му казва: върви след Мене. А Филип беше от Витсаида, от града Андреев и Петров.
Филип намира Натанаила и му казва: намерихме Иисуса, сина Иосифов, от Назарет, за Когото писа Моисей в Закона, и говориха пророците. А Натанаил му рече: от Назарет може ли да излезе нещо добро? Филип му казва: дойди и виж.
Иисус видя Натанаила да отива към Него и казва: ето истински израилтянин, у когото няма лукавство. Натанаил Му казва: отде ме познаваш? Иисус отговори и му рече: преди Филип да те повика, когато ти беше под смоковницата, видях те. Натанаил Му отговори: Рави! Ти си Син Божий, Ти си Царят Израилев.
Иисус му отговори и рече: ти вярваш, понеже ти казах: видях те под смоковницата; по-големи неща от това ще видиш. И казва му: истина, истина ви говоря: отсега ще виждате небето отворено, и Ангелите Божии да възлизат и слизат над Сина Човечески. (Иоан 1:43-51)
 image     "На пречистия Твой образ се покланяме, Благий, като просим прошка на прегрешенията си, Христе Боже...”
Имало е, възлюбени мои, има и ще има до свършека на света врагове на Църквата Христова, врагове на вярата. Сатаната винаги ще воюва с Христа и чедата на сатаната винаги ще воюват с чедата Христови, чедата на Църквата. Победител в тази ожесточена борба накрая ще излезе истината, разпънатата истина, Православието, нашата света Църква. В това ни уверява Сам Господ, Който е казал: "В света скърби ще имате; но дерзайте: Аз победих света” (Йоан. 16:33) и на друго място е предсказал, че от ада ще излязат тъмни сили, които ще воюват с Църквата, но никоя от тях не ще може да й надделее (вж. Мат. 16:18). Същото се потвърждава и от историята: в продължение на двадесет века Църквата винаги е излизала победителка и е жънала безсмъртни духовни трофеи.
Днес празнуваме една от многобройните победи на Църквата. Това е победата на светите икони. Ще се опитам да говоря с прости думи, за да ме разберете. Но днес, в такъв свят ден, нека богословстваме малко.
Преди повече от 1200 години в Константинопол се появили еретици, чийто девиз бил: "Вън иконите от църквите!”. Варвари, груби и необразовани, те влизали в храмовете, събаряли светите икони от иконостасите, хвърляли ги на земята, тъпчели ги, разсичали и изгаряли. Проверявали и по домовете на хората и горко на тогова, у когото намирали икони. Залавяли го, хвърляли го в тъмница, осъждали го, отрязвали му носа, заточвали го в най-отдалечените краища на империята. Това гонение продължило почти 150 години.
Ако някой запитвал иконоборците: "Защо унищожавате иконите”, те отговаряли: "Защото да се почитат те е идолопоклонство и според Божията заповед в Декалога "не си прави кумир...”, "не им се кланяй” (Изх. 20:4; Втор. 5:8), ние не се кланяме на идоли”. Те смятали, че иконите са идоли. В действителност, обаче идол ли е иконата?
Не, не е. Едно е идол, а друго – икона. Какво представлява идолът? Идол е да вземеш парче мрамор или дърво, да го издялаш, да му придадеш образ на животно или човек и после да паднеш и да му се поклониш с вярата, че е бог. Такова нещо ние не проповядваме. Не казваме, че иконата на Христа е самият Христос, не казваме, че иконата на Св. Богородица е самата Св. Богородица или пък че иконата на св. Пантелеймон е самият светец. А какво казваме? Че иконата изобразява лицето; иконата на Христа изобразява Христа, иконата на Св. Богородица изобразява Св. Богородица, иконата на св. Пантелеймон изобразява св. Пантелеймон. И както не съществува дом или портфейл без снимки на любимите лица (баща, съпруг, деца), така и в църквата имаме изображения на Христа, на Св. Богородица и на светиите и като виждаме тях, си спомняме за тези свети личности и като почитаме тях, почитаме изобразените лица. "Почитта към образа възхожда към първообраза”, казват светите Отци. На иконата подобава почетно поклонение, не служене. Това учи Църквата.
Бог, възлюбени, не е вещество, а дух. Като невеществен и Цар на невеществените ангели и архангели, е невидим; никой не Го е видял. Затова в църквата не изобразяваме Бога. Като невидим, Той е и неописуем; никоя художническа ръка не може да Го опише, да ни даде образа Божий. Но великото и неизказано тайнство е че Синът Божий и Бог е приел човешка плът и тогава Невидимият станал видим; явил се като човек на земята, като Син на Девата. И тъй, откакто невидимият Бог станал видим в Лицето на Христа и е ходил между нас и е бил разпънат и възкръснал, оттогава станал описуем и вече можем да Го рисуваме.
Един от най-големите отци на Църквата, св. Йоан Дамаскин, подкрепяйки догмата за почитането на светите икони, казвал:
"Питам ви, иконоборци, дошъл ли е или не е дошъл Христос на земята? Ако не е дошъл, тогава нямаме право да изобразяваме Неописуемия. Но ако Христос е дошъл – и е факт, че е дошъл и като младенец и като зрял мъж се явил в света – тогава, елате, зографи, вече можете да Го изобразите. Хиляди очи са Го видели, хиляди уши са Го чули, хиляди ръце са Го докоснали. Следователно, Христос като Бог е неописуем, но като човек е видим и описуем; може да бъде изобразен."
Коя е първата икона на Христа? Безброй много икони има днес в къщите на православните. Обаче, първата икона, която се изобразява и църквите ни, е светият Убрус. Едно предание, което не е записано в Евангелието, разказва следното. Когато Христос на Велики Петък се изкачвал на Голгота, носейки кръста на рамо, се изпотил и от лицето Му потекла пот. Една благочестива жена, която била наблизо, извадила кърпата си и я дала на Христа. Той се избърсал и й я върнал. Тогава жената видяла, че върху кърпата се бил отпечатал образът на Христа. Това била първата икона на Господа и това предание ни показва, че Христос може да бъде изобразен. Така оттогава съществуват хиляди икони.
За съжаление днес отново се е появила иконоборческата ерес. И днес има врагове на иконите на Христа, на Св. Богородица, на светиите. Кои са те? Не са гърци. Гърците знаят какви борби са водели техните предци във Византия в продължение на 150 години, за да запазят иконите. Неприятелите на иконите са чужденци; в тях не тече гръцка, православна кръв. Дошли са отдалеч, от Бруклин в Америка, с доларите си, тридесетте сребърници на Юда, за да купуват съвести. Това са хилиастите или "свидетелите на Йехова”, или йеховистите. Те, ръката да им отрежеш, не се прекръстват, не се кланят на кръста, нито на иконите.

В едно село в Гревена (област в Северна Гърция, бел.ред.) се случило следното. Една бедна девойка взела някой си младеж, който се бил завърнал от чужбина; бил емигрант в Америка. След като се венчали в църквата, се прибрали вкъщи. Не успели, обаче да заживеят като семейство. Още на първия ден след сватбата, съпругът взел от иконостаса иконите на Христа и Св. Богородица, свалил ги, стъпкал ги и хулел. Бил хилиаст и до брака криел своето верою. Когато девойката видяла тези неща и чула, че не вярва в иконите, не се поколебала да разтрогне незабавно брака си!
Такива са хилиастите. И за жалост много епархии в нашата родина са се заразили от заблудата им. Има и села изцяло с хилиасти, където църквата вече не функционира, а функционира еврейска синагога. Защото хилиазмът е с еврейски произход. Евреин бил и основателят на тази секта, Чарлз Ръсел (1852-1916). Тя е еврейско изобретение, плод и холера на дявола. Последователите й ходят от къща на къща, възползвайки се от демократичните институции на нашата родина, упражняват прозелитизъм и се стремят да разпространят заразата си.
Но не! Призовавам ви на тревога и ви умолявам всички – мъже, жени, деца, – където се появят тези агенти на Бруклин, за да пренасят холерата си, да противодействате, като повикате специалистите по сектите. Мястото ни да остане чисто и непокварено от сектата на хилиазма. Да продължи да се покланя на Отца, Сина и Светия Дух и да почита светите икони на Христа, на Св. Богородица и на всички светии во веки веков. Амин.
Митрополит Августин (Кантиотис)
Беседа, произнесена в църквата "Свети Дух”, гр. Флорина (Лерин), на 23 март.1975 г. (публикува се със съкращения)
Митрополит Августин (Кантиотис) е роден в с. Левкес на о. Парос (Цикладски острови) на 20 април 1907 г. Завършил е Атинския богословски факултет през 1929 г. Ръкоположен е за дякон през 1935 г. и за презвитер през 1942 г. През годините е служил като протосингел на Атолийската митрополия, военен свещеник и проповедник в Атина. Бил е също така редактор на десетки периодични издания, основател на ученически и студентски пансиони, ръководител на мисионерското богословско братство "Ставрос” ("Кръст”). В продължение на много години е бил неуморим проповедник из цяла Гърция, автор е и на 82 книги с религиозно съдържание.
На 25 юни 1967 г. е хиротонисан за митрополит на Флорина, Преспа и Еордания. На 14 януари 2000 г. се оттегля поради напредналата си възраст и остава на покой в епархията си. Митрополит Августин се представи в Господа на 28 август 2010 г., на 104-годишна възраст.
Флорински митрополит Августин
Превод от гръцки език: Алексей Стамболов

image

"Иисус му рече: Ако искаш да бъдеш съвършен, иди, продай имота си,
и дай на сиромасите, и ще имаш съкровище на небето; тогава ела и Ме следвай. " (Матей 19.21)

image

5 март ✝ 1 Неделя на Великия пост ¬ Православна

Из богослужението на Неделя Православна
Слава на стиховните, глас 2 
Като преминахме от нечестие към благочестие и просветени със светлината на познанието, както е писано в псалома, нека да запляскаме с ръце, принасяйки благодарствено хвала на Бога и на изобразените на стени, дъски и свещени съсъди свещени образи на Христа, на Пречистата и на всички светии с почит да се поклоним, отхвърляйки нечестивата вяра на безславните еретици, защото честта, отдавана на образа, както казва свети Василий, преминава към първообраза; и просейки молитвите на пречистата Ти Майка и на всички светии, Христе Боже наш, дари ни с велика милост.

Песен 1
Ирмос: По дъното на Червено море в древност премина със сухи стъпала Израил и чрез кръстообразно извисените ръце на Мойсей победи в пустинята войнството на Амалик.
Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе.
Днес празнуваме с веселие, о верни, и нека викнем: „Колко чудни са Твоите дела и колко велика е Твоята сила, Христе, Който устрои нашето съгласие и единомислие!”.
Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе.
Елате да се насладим на радостния ден, богомъдри: сега се веселят небето и земята, ангелските войнства и човешките множества, които особено тържествено празнуват.
Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе.
Виждайки преголямото благодеяние, да запляскаме с ръце, разделени Христови членове, събрани в единство, и да възхвалим Бога, Който ни дарява с мир.
Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе.
В тоя ден, по Божие решение и знак, на Църквата са подарени победни дарове - Михаил и Теодора, удържащите благочестивата вяра наши царе.
Пресвета Богородице, спаси нас.
Изчезнаха оръжията на нечестивите ереси, защото като съзерцаваме с благоговение украсения с образи твой храм, Пречиста и Непорочна, ние сега се радваме в свещена радост.

Песен 3
Ирмос: Весели се за Тебе Твоята Църква, Христе, зовейки: „Ти Си моя сила, Господи, прибежище и утвърждение!”.
Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе.
Не ще повдигат вече надменно вежди нечестивите еретици, защото Божията сила укрепи православието.
Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе.
По пророческото слово, нека облаците днес да ни поръсят с роса животворяща от небето, за въздигане на вярата.
Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе.
Благозвучните тайнствени тръби на Христовите апостоли свръхестествено да възгласят за възстановяването на честните икони.
Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе.
Да възпеем Христа, Който ни показа благочестива и Христолюбива царица с нейния боговенчан отрок.
Пресвета Богородице, спаси нас.
Достигайки свещената ти скиния, Пречиста, ние верните сега се молим да се озарим от световидна благодат.
Седален, глас 1: Като изобразяваме на икона Твоя божествен облик, о Христе, ние ясно възгласяваме за Твоето рождение, за неизказаните чудеса и доброволното разпятие. От това бесовете се разпръсват в страх и неправославните в униние ридаят като техни съпричастници.
Слава: С образите на пророците, с ликовете на апостолите, на светите мъченици и всички светии свещено се изографисват икони и изображения, а с невеществените краски на Духовния Жених и Невестата се украсява нашата Майка Църквата - горния Сион.
И ныне: Бъди пазителка и могъщо покровителство за тия, които с любов почитат твоята свята икона, провъзгласяват те единомислено за Божия Майка и с вяра ти се покланят, като отблъскваш всяка трудност далеч от тях, понеже всичко можеш, Чиста.

Песен 4
Ирмос: Виждайки Те издигнат на Кръста, о Слънце на правдата, Църквата застана в благолепие и подобаващо запя: „Слава на Твоята сила, Господи!”.
Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе.
С божественото наитие на Утешителя освети Твоя храм и чрез пришествието Му прогонѝ еретическото заблуждение, Многомилостиви Слове Божи.
Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе.
Избавяйки от най-страшно злочестие Твоя народ, покажи го разпален с ревността на благочестието и зовящ с вяра: „Слава на Твоята сила, Господи!”.
Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе.
Пред свещенообразните икони, съзерцавайки образите на Христа и Богородица, и сияещите божествени селения ние се радваме със свята радост.
Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе.
Царицата, украсена с венец, пожелавайки истинското Христово Царство, изрисува Неговия пречист образ и светите изображения.
Пресвета Богородице, спаси нас.
Раждайки въплътеното и божествено Слово ти яви, Благодатна, Неговата боголепна святост; затова ние обновяваме твоя световиден храм.

Песен 5
Ирмос: Ти, Господи мой, със светлина дойде в света, о свята Светлина, извеждайки от тъмнината на незнанието тия, които с вяра Те възпяват.
Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе.
Утвърди, Господи, Твоята Църква със сила, за да пребъде непоколебима във вековете от еретическите смутове.
Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе.
По цялата земя радост възсия за свише дадените на верните веселие и божествена подкрепа.
Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе.
Единствен Благий и Източниче на благост, Сам Ти възвиси силата на православните царе, които почитат Твоя образ.
Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе.
Непристъпната светлина изгря за нас при богомъдрото повеление на боговдъхновените верни царе.
Пресвета Богородице, спаси нас.
Обнови ни с древното благолепие, Всенепорочна Богомайко, и този твой дом освети с твоята благодат.

Песен 6
Ирмос: „Ще Ти принеса жертва с глас на възхвала” - вика към Тебе Твоята Църква, Господи, очистена от бесовската нечистота чрез кръвта, която милостиво изтече от Твоите ребра.
Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе.
Рисува се и се почита с вяра достойният за поклонение образ на Владиката и Църквата отново се облича в дръзновение, прославяйки благочестиво Спасителя.
Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе.
Христовата Църква снема от себе си скръбта и тъмата на ересите и носи одежда на веселие, и се покрива с божествена и светоносна благодат.
Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе.
Предишния блясък и слава получи православното множество от царица Теодора и нейния син, благочестивия Михаил самодържец.
Пресвета Богородице, спаси нас.
Този, Който в древност заповяда скинията да бъде за свидетелство, като в духовна скиния в теб живее – Единственият препрославен – Той прославя, Дево, твоя храм с чудеса.
Кондак, глас 2: Неизобразимото Слово на Отца при въплъщението от тебе, Богородице, Се изобрази и изписвайки осквернения образ в първоначалния му вид, го съедини с божествената красота. Като изповядваме нашето спасение, ние с дело и слово Го изобразяваме.
Икос: По Божие вдъхновение заради нас, в древност пророците достигнаха със своя взор до края на вековете и предвъзвестиха това тайнство на домостроителството, получавайки от него те самите озарение. И тъй, приемайки от него божествена премъдрост, ние познаваме Господа Бога, Комуто се покланяме в три Ипостаси и служейки единствено на Него, имаме едно кръщение и една вяра, облечени в Христа. Като изповядваме нашето спасение, ние с дело и слово Го изобразяваме.

Песен 7
Ирмос: Отроците Авраамови, хвърлени в персийската пещ и разпалвани повече от любовта към благочестието, отколкото от пламъка, викаха: „Благословен Си Ти в храма на Твоята слава, Господи!”.
Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе.
Нека да ликува заедно с Църквата ангелското войнство, което с божествена любов възпява богомъдро: „Благословен Си Ти в храма на Твоята слава, Господи!”.
Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе.
Църквата на първородните и тържествуващият събор на светиите се радва, виждайки сега Божия народ едномислено да пее: „Благословен Си Ти в храма на Твоята слава, Господи!”.
Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе.
Избавени от предишния еретически мрак чрез повелението на Теодора, достолепната царица, ние пеем: „Благословен Си Ти в храма на Твоята слава, Господи!”.
Пресвета Богородице, спаси нас.
По-високо от небесните ликове се възнесе ти, Всечиста, станала единствена Майка на Твореца. И ето ние радостно зовем: „Благословена си ти между жените, всенепорочна Владичице!”.

Песен 8
Ирмос: Простирайки ръце, Даниил затвори челюстите на лъвовете в рова; а препасани с добродетели отроците – подвижници на благочестието, угасиха огнената сила и викаха: „Благославяйте, всички творения Господни, Господа!”.
Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе.
Пазейки отеческите закони на Църквата, ние рисуваме и целуваме с уста, сърца и с цялата си воля иконите на Христа и Неговите светии, зовейки: „Благославяйте, всички творения Господни, Господа!”.
Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе.
Като възвеждаме към Първообраза честа и поклонението, въздавани на иконата, ние я почитаме, следвайки богословесните учения и към Христа зовем с вяра: „Благославяйте, всички творения Господни, Господа!”.
Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе.
Озарила своя ум с просвещението на Божествения Дух, почтената царица, богата на плодове от Божествената Премъдрост, възлюби благолепието и красотата на Църквата Христова, благославяйки заедно с верните Богочовека Христа.
Пресвета Богородице, спаси нас.
Озарен от лъчите на невеществената светлина, твоя божествен дом осенява сега всички с облака на Духа и освещава верните, които в един глас пеят: „Благославяйте, всички творения Господни, Господа!”.

Песен 9
Ирмос: Крайъгълен камък Се отсече от теб не с човешка ръка, Дево, девствена Планино; Той бе Христос, Който събра разделените естества; затова с радост, Богородице, те величаем.
Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе.
Виждайки светата Църква отново украсена със свещено изрисувани икони, нека всички с благоговение да дойдем при Бога и да Го възпеем: „Величаем те, Трисветий!”.
Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе.
Облечена в чест и слава – Твоя Кръст, честните икони и свети изображения, Църквата с веселие и радост Теб, Владико, величае.
Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе.
Осияй с божествената Твоя слава нашите царе, Милосърдни, и с ангелските опълчения и всеоръжие ги огради, покорявайки им дързостта на народите, Владико.
Пресвета Богородице спаси нас.
Отмени се осъждането на пра-майката ни Ева, защото ти, пречиста Богородице, роди неизразимо Владиката на всичко, Чийто образ сега на иконите целуваме.
Източник: Лична страница на свещ. Иван Латковски
                                                             



Гласувай:
3



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: sourteardrop
Категория: Изкуство
Прочетен: 4653423
Постинги: 5200
Коментари: 2777
Гласове: 1234
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930