Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
29.01.2017 17:37 - Неделя 15 след Неделя подир Въздвижение на Закхея.
Автор: sourteardrop Категория: Изкуство   
Прочетен: 473 Коментари: 0 Гласове:
0



image

  Евангелско четиво (Лука 19:1-10)
НИСЪК НА РЪСТ – ВИСОК В ПОКАЯНИЕТО
Ето, половината от имота си, Господи, давам на сиромаси и ако от някого нещо съм взел несправедливо, ще отплатя четворно. (Лука 19:8)
След земната кончина на една благочестива християнка нейните близки намерили между личните й вещи и една нейна молитва, която ще ви прочета за духовна полза. Може би в тази молитва ще видим себе си или поне част от собственото си духовно състояние. Ето и самата молитва: „Господи, аз съм най-грешната и негодна Твоя рабиня на земята. Нямам добри дела, вярата ми е слаба и немощна, покаянието ми е никакво, а и скърби не мога да търпя. Затова единствената ми надежда за спасение е Твоята благост, Господи. Единственото мое упование са молитвите, които отправят за мен към Тебе Богородица, ангелите, светиите. Даром ме спаси, Господи! Не влизай в съд с Твоята рабиня! Дай ми сили да започна нов живот! Помилвай ме, помилвай ме, помилвай ме! Да бъде Твоята воля!" Тази дълбокосъдържателна молитва е в съзвучие с основната тема на днешния неделен евангелски разказ за Закхей – покаянието! Дълбокото, неотложно покаяние, при което човек чувства своята духовна негодност, желае да се промени и отправя изпълнен с надежда взор към Властелина на човешките сърца – Христос Господ! В този дух свети Симеон Нови Богослов прекрасно разсъждава: „Трябва да се погрижим колкото е възможно по-скоро да се разчувства нашата душа, да заболедува за своите грехове и да потърси Лекаря на душите и телата – Господа Иисуса Христа, и като падне пред Него, да Го умолява да излекува болестите на нашите души. Тези болести са склонността към богатство, слава и удоволствия, поради което хората стават гневливи, досадни, безчувствени към доброто, лентяи, жестоки, неправедни, тщеславни, горделиви, завистливи, човекомразци и отмъстителни. Какво ще кажеш за всичко това? Малки и нищожни ли са тези душевни болести"? Душата, която вярва в Христа, не ги ли чувства и не скърби ли за тях? Напротив, тя трябва да заплаче и да заридае, да въздиша с жаловити вопли, тъй че нашият Лекар, като види това, да се смили над нея и да й даде да види и почувства своите болести. Точно това сторила душата на Закхей. Тя заплакала, заридала и въздъхнала с жаловит вопъл към Христа: „Ето, половината от имота си, Господи, давам на сиромаси и ако от някого нещо съм взел несправедливо, ще отплатя четворно (Лука 19:8). Защо Закхей казал тия думи? Защото се уплашил, че след като Господ чул осъждането му от народа – че е грешен човек, ще промени решението си и няма да му гостува. Ала Христос не слуша зли и осъдителни думи на ближен към ближния. Той казва: „Здравите нямат нужда от лекар, а болните; не съм дошъл да призова праведници, а грешници към покаяние” (Лука 5:31-32). Чуден човек бил този йерихонец Закхей! Да, грешник бил, но необикновен грешник. Докато всички други грешници бягали от Христа, така както тъмнината бяга от слънцето, грешникът Закхей искал непременно да види Иисус. И измислил една хитрост. Понеже бил нисък на ръст и нямало как поради огромната навалица да види минаващия през града Давидов Син, той се покачил на една крайпътна смоковница и със затаен дъх зачакал. Богатият, влиятелният началник се унизил пред хилядите си съграждани и като последния хлапак се покатерил на едно дърво, готов да понесе осмиване и присмех, но да види Христа Месията. Той, най-грешният, да види Най-Праведния! И какво е това? Да вярва ли на очите и ушите си? Иисус, като дойде на това място, погледна нагоре, видя го и му каза: „Закхее, слез по-скоро, защото днес трябва да бъда у дома ти”(Лука 19:5). В този момент чудото станало. Христос, Светлината на света (Йоан 8:12), озарил тъмната грешна душа на Закхей и той най- после я видял в нейния истински вид: нечиста, смрадна, сребролюбива, болна дори до смърт. И разбрал, че днешният ден е единственият в живота му, когато той, с помощта на Оня, Който сега го зове, ще може да я очисти, да я облагоухае с живителен дъх (2 Кор. 2:15-16) и оживотвори чрез сълзите на покаянието. Затова веднага слязъл от смоковницата и с радост повел Христа към дома си. А дом, в който влезе Христос, става дом на благословение и спасение: Тогава Иисус рече за него: „Днес стана спасение на тоя дом” (Лука 19:9). Братя и сестри, Закхей бил нисък на ръст, но висок в покаянието. Когато Христос отивал в неговия град, той, макар и грешен, не избягал от Него, а пламенно пожелал да Го види. Унижил се и Господ го възвеличил. Раздал по-голямата част от богатството си на сиромаси. Когато го осъдили, че е грешен човек, той не отвърнал на злобата със злоба, а отправил ума, чувствата и волята си към Съдията на вселената – Христос Бог. И което е най-важното: сторил моментално покаяние, придружил словесното си покаяние с покаяние на дело. От сребролюбив станал безкористен, от погиващ станал спасяващ се... Колко много поуки за нас, нереализиралите се Закхеевци! Но дерзайте! Бог не изисква от нас да раздадем половината от имуществото си. В замяна на това нека от днес удвоим сълзите на покаянието си. Бог не търси от нас четворна отплата в полза на ония, които сме ощетили. Вместо това нека станем четири пъти по-добри от вчера, от оня ден. Господи Иисусе Христе, Сине Божий, минавай по-често и по улиците на нашия град, на нашата страна! Дарувай ни, Господи, да Те виждаме, покачени на духовната смоковница на покаянието. И тогава вдигни Божествен взор и към нас и ни кажи, че искаш да дойдеш в дома ни, в дома на сърцето ни, за да изречеш: „Днес стана спасение на тоя дом.” Амин.
image

15-та Неделя след Неделя подир Въздвижение – на Закхей.
Лука 19:1-10

След това Иисус влезе в Иерихон и минаваше през него. И ето, някой си, на име Закхей, който беше началник на митарите и богат човек, искаше да види Иисуса, кой е Той, ала не можеше от народа, защото беше малък на ръст; и като се затече напред, покачи се на една смоковница, за да Го види, защото щеше да мине оттам. Иисус, като дойде на това място, погледна нагоре, видя го и му каза: Закхее, слез по-скоро, защото днес трябва да бъда у дома ти. И той бързо слезе и Го прие с радост. И всички, като видяха това, зароптаха и казваха: отби се при грешен човек. А Закхей застана и рече Господу: ето, половината от имота си, Господи, давам на сиромаси и, ако от някого нещо съм взел несправедливо, ще отплатя четворно. Тогава Иисус рече за него: днес стана спасение на тоя дом, защото и този е син на Авраама, понеже Син Човеческий дойде да подири и да спаси погиналото.
***
Господ отнема най-здравите съсъди на дявола и разрушава крепостите му. Виж как не само митарите е направил Свои ученици, но и началника на митарите Закхей пленява за спасение. А че митарят е низко същество, и главният сред митарите като началник в злобата е още по-мерзък, в това никой не се съмнява. Защото митарите придобиват своите средства за живот от сълзите на бедните. Обаче този началник на митарите не е презрян, но оказвайки гостоприемство, като въздаяние получава спасение. Защото, когато пожелал да види Иисуса и затова се покачил на една смоковница, Господ го видял, преди той сам да види Господа. Така Бог навсякъде ни предваря, щом само види нашата готовност. Иисус му заповядал по-скоро да слезе, защото трябва да бъде в дома му. Закхей не се забавил, защото не бива да се отклоняваме, когато Христос повелява нещо, слязъл и Го приел с радост, макар мнозина да роптаели. Нека видим какви плодове принася той по случай Христовото посещение. Половината от имота си, Господи, давам на сиромаси – казва той. Виждаш ли неговия плам? Той започнал да сее без пощада и не дал нещо маловажно, но жизнено важното. Защото и онова, което удържал, удържа, за да има възможност да го даде на обидените. Така научава и нас, че няма никаква полза, ако някой с неправедно богатство милува едни, а обидените оставя без внимание. Виж как постъпва и той самият в този случай. Ако някого с нещо е обидил, връща четворно, като с това възмездява несправедливостта, която е причинил. Защото истинската милост не просто покрива щетата, но прави това с лихва, съгласно закона. А законът принуждавал крадеца да заплати четворно (Изх. 22:1). И ако разгледаме в подробности, ще видим, че решително нищо не е останало от имота му. Половината от него той дава на сиромаси и му остава само другата половина. От нея той отплаща четворно на онези, които е обидил. Затова, ако животът на този началник на митарите се състоял от неправди, а той за всичко придобито с неправда отплаща четворно, виж, че се е лишил от всичко. В това отношение той мъдрува по-високо от закона и се оказва ученик на Евангелието, понеже е възлюбил ближния повече от себе си, и не само на думи, но и на дело. Защото не е казал: ще дам половината, ще отплатя четворно, но: ето, „давам” и „отплащам”. Той знае наставлението на Соломон: не казвай на приятеля си: „иди си и дойди пак, и утре ще ти дам (Притч. 3:28). Христос му благовести спасение. Днес, казва Той, ти даваш и днес получаваш спасение. Защото думите на тоя дом, без съмнение посочват Закхей, който получава спасение. Под дом се разбира Закхей, защото бездушно здание Господ не би нарекъл син на Авраама, а очевидно е нарекъл така одушевения негов стопанин. Нарекъл го син на Авраама, може би защото той повярвал и се оправдал с вярата, а може би защото великодушно презрял богатството и възлюбил бедните, подобно на патриарха. Забележи, че Господ нарекъл Закхея син Авраамов сега, когато видял в него същия начин на живот. Не казал: защото и тоя „бил” син на Авраама, но е сега. Защото преди, когато бил началник на митари и събирач на данъци, нямал никакво сходство с праведника и не бил негов син. За да загради устата на роптаещите, че влязъл в дома на грешен човек, Господ казва: Син Човеческий дойде да подири и да спаси погиналото. Такъв е буквалният смисъл. Но това може да се изясни подобаващо и иначе, в полза на нравствеността. Всеки, който е по-старши от мнозина в злобата, е духовно малък на ръст, защото плътта и духът са противоположни помежду си, и затова той не може да види Иисуса заради народа; тоест смущаван от страстите и житейските дела, той не може да види Иисус да действа и да минава. Защото такъв не усеща никакво действие, подобаващо на християнина. А минаването на Иисуса означава именно това, че Христос върши нещо в нас. Такъв човек, който никога не е виждал Иисус да минава и не е изпитал никакво действие, присъщо на Христа, често от разкаяние идва в съзнание и се качва на смоковницата, тоест презира и потъпква всякакво удоволствие и наслада, образ на които е тя, и по такъв начин, като се извиси над себе си и положи начало на възхождането в сърцето си, вижда Иисус и бива видян от Него. Тогава Господ му казва: слез по-скоро, тоест чрез покаянието ти си достигнал висок живот, слез чрез смирение долу, за да не бъдеш измамен от високомерието. Смири се по-скоро, защото, ако се смириш, Аз трябва да бъда у дома ти. Аз, казва, трябва да бъда в дома на смирения. Защото ето на кого ще погледна: на смирения и съкрушения духом и на треперещия пред Моето слово (Ис. 66:2). Такъв човек ще даде половината от имота си на бедните, тоест бесовете. Ние имаме два вида имот: телесен и душевен. Всичко телесно праведникът отстъпва на бесовете, наистина бедни и лишени от всякакво благо, но от душевния имот не се отказва. Както е известно, и за Иов Господ казва: само душата му запази (Иов. 2:6). Ако е обидил някого, такъв отплаща четворно. С това се намеква, че всеки, който чрез покаяние преминава на пътя, противоположен на предишната злоба, с четири добродетели изцелява всички предишни грехове и така получава спасение. Той е наречен син на Авраама, понеже подобно на него е излязъл от своята земя и родството с предишната злоба, заселил се е извън бащиния дом, тоест вън от себе си, и се е отрекъл от самия себе си (защото е бил дом на своя баща, дявола (Йоан. 8:443) и така, застанал вън и отчуждил се от себе си, получава спасение.
Блаж. Теофилакт Български, архиеп. Охридски.
                 



Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: sourteardrop
Категория: Изкуство
Прочетен: 4629113
Постинги: 5200
Коментари: 2777
Гласове: 1231
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031