Прочетен: 559 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 29.06.2016 09:35
Или недоуменията на Кирчо
Напоследък ме налегнаха едни недоумения… И нали затова са блоговете – да споделя.
***
Има една опорна точка, която мнозина повтарят. Съборът в Крит бил Всеправославен, защото всички били поканени и подписали проектодокументите в Шамбези. Пък, че не дошли на съборните заседания, си било тяхна работа. Може и така да е. Само недоумявам защо тогава същите тези хора се подиграваха с архим. Дионисий и неговата неслучила се хиротония. Той беше ли наречен за епископ – беше. Що за двоен стандарт тогава? Или може би най-добре е да казваме, че съборът в Крит е избран, утвърден и наречен за Велик, Свят и Всеправославен. Така и ще остане в историята…
***
И още за горкия архимандрит, който препати доста от враждата на един сайт с един митрополит. Преди хиротонията му нещата изглеждаха на принципна основа. Сайтът се показваше като защитник на чистото Православие. Особено популярна тогава беше статия със заглавие: „Архим. Дионисий в другата му църква“ (http://dveri.bg/9dx86). Много хора отидоха да се молят и да пеят пред сградата на Светия Синод на 9 декември 2014 г. (между които и аз), заради написаното в този материал. Сега около събора в Крит се разбра, че верно имало други „църкви“. Ами, какво е виновен тогава отец Дионисий? Що го преследвахте така яростно? А може би избраният, утвърден и наречен за събор оправда избрания, утвърден и наречен за епископ? По прилика и подразбиране!
Аз обаче вярвам, че има и последователни хора, които и преди, и сега мислят, че друга Църква, освен Едната Православна Църква няма.
***
В крайна сметка се разбра, че избраният, утвърден и наречен за Всеправославен събор в Крит е попроменил текста, в който се говореше за „други църкви“. И станало: „Православната църква приема историческото наименование на другите инославни християнски църкви и изповедания, които не са в общение с нея“. Т.е., не са „църкви“, ами така ще им викаме.
И в главата ми нахлуха спомени и въпроси… Например, като бяхме новобранци в казармата, старите бойци така ни тормозеха – питат младия войник как се казва. Например мен. А аз съм длъжен да отговоря: „Казвам се Владо, ама всички ми викат Кирчо.“ Сигурно сте чували, че в армията навремето на новобранците им викаха „киртаци“ или „кирове“. И когато трябва да те викнат по име, ти казват: „Ей, Кирчо, я ела!“ Мислех, че споменът за това е потънал в историята. И точно тук е капанът. Аз не се казвам Кирчо, ама отде да знам, че държавата няма да издаде някой документ, че приема да бъда наричан така. В исторически план така ми викали навремето. Примерно, някой от „старите кучета“ се овласти и реши да продължи майтапа. Иди после доказвай как се казваш. Тотална деперсонификация и измама.
***
И още нещо ми идва в ума. Имаше навремето една силова структура, която отговаряше за държавната сигурност. Тя обичаше да преименува сътрудниците си. И имам да кажем един приятел, да го наречем условно Жельо. Пък те го кръстили Ангел (хипотетична ситуация). И аз сега като се моля, как да го споменавам на светата Проскомидия? От една страна знам, че е Жельо, не Ангел. Но от друга не мога да подмина историческото съществуване на псевдонима. Как да призная, че католиците са църква, пък моя приятел не е Ангел на държавната сигурност? Въпроси, въпроси… А отговорите трудни!
***
Не ми донесе успокоение и великото „боголовско“ обяснение, че спорът за „църквата“ бил „безумен“, защото думата била взаимствана от гръцката езическа древност (http://dveri.bg/w89yx). Защото повечето думи, които използваме, са ги изричали езичниците преди нас. Включително и думата Бог. Това означава ли, че нямаме право да наричаме само Светата Троица Бог? Ако следваме логиката в обяснението – само православните ли имат „монопол“ над думата Бог? Отговорът е – не, но знаят Кой е Бог и кой не е. И са длъжни да го изповядват. А не да казват, че Църквата приема историческото наименование на други богове. „Знаем, че идолът е нищо в света и че други бог няма, освен Единаго Бога. Защото, макар и да има само по име богове, било на небето, било на земята (както и има много богове и много господевци), – ние обаче имаме един Бог Отец, от Когото е всичко, и ние сме у Него, и един Господ Иисус Христос, чрез Когото е всичко и ние сме чрез Него” (1 Кор. 8:4-6).
Така утре някой „богослов“ ще ни докаже, че и Антихристът е бог и който не го признава, е зилот. Или няма да е утре? Да не се притеснявам, викате… Или?
ТАКА СЪМ СЕ РАЗМИСЛИЛА СЛЕД 2ч- БЛИЗО ОБ...
Размисли за националния празник на Бълга...
2. утешение
3. за децата
4. библиотека за дечица
5. уродив ради Христа
6. аутсайдери
7. за младите
8. православен каталог
9. muguet blanc
10. български светии
11. църковни сайтове
12. Жития на светиите - Чети-Минеите на св. Дм. Ростовски
13. jeanne d'arc
14. grenouille verte
15. за науката за смъртта - от П. Калиновски
16. шахмат в рая
17. добротолюбие
18. за молитвата
19. Светици с името Виктория в Православната църква
20. Бог е любов
21. да възпиташ християнче
22. църковен вестник
23. икони света гора.зограф
24. православен свят
25. всемирно православие
26. момкови сълзи
27. света гора зограф
28. Свети места вж загубените софийски храмове
29. Душата след смъртта - Йеромонах Серафим Роуз
30. Архимандрит Серафим (Алексиев) — Духовно наследие