Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
15.12.2015 12:00 - СВЕТО ПРИЧАСТИЕ
Автор: sourteardrop Категория: Изкуство   
Прочетен: 1209 Коментари: 0 Гласове:
1


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
image
О. Причастието е тайнство, чрез което вярващият, 

под вид на хляб и вино, приема самото Тяло и Кръв на Христа 
за вечен живот.
В. Как е установено това тайнство?
О. Иисус Христос го извършил за първи път преди Своите страдания, като представил предварително в него живо изображение на Своите спасителни страдания; и като причастил апостолите, в същото време им дал заповед винаги да извършват това тайнство.
В. Какво трябва да се отбележи за тайнството причастие по отношение на християнското богослужение?
О. Това, че то съставя главната и съществена част на християнското богослужение.
В. Как се нарича богослужението, на което се извършва тайнството причастие?
О. Литургия.
В. Какво значи думата литургия?
О. Обществено служение. Но названието литургия се употребява главно за богослужението, на което се извършва тайнството причастие.
В. Какво трябва да се отбележи за мястото, където се извършва литургията?
О. Тя трябва да се извършва непременно в храма, чиято трапеза, или в краен случай, вместо трапезата антиминисът, на който се извършва тайнството, трябва да бъдат осветени от архиерей.
В. Защо храмът се нарича църква?
О. Защото в него за молитва и тайнства се събират вярващите, които съставят Църквата.
В. Защо трапезата, на която се извършва тайнството причастие, се нарича престол?
О. Защото на нея тайнствено присъства Иисус Христос, като Цар.
В. Какъв главен порядък може да се отбележи в литургията?
О. Първо се приготвят даровете за тайнството, след това се приготвят вярващите, най-после се извършва самото тайнство.
В. Как се нарича тази част на литургията, в която се приготвят даровете за тайнството?
О. Проскомидия.
В. Какво значи думата проскомидия?
О. Принасяне.
В. Защо така се нарича първата част на литургията?
О. Нарича се така от обичая на древните християни да принасят в църквата хляб и вино за извършване на тайнството. По същата причина и хлябът се нарича просфора, което значи принос. 

В. В какво се състои проскомидията, като част на литургията?
О. С възпоменание на пророчествата и предобразите, и отчасти и на самите събития, които се отнасят до рождеството и страданията на Иисуса Христа, изважда се част от просфората, потребна за извършване на тайнството; отделя се в свещен съд също и потребната част вино, съединено с вода. При това свещенодействащият поменава цялата Църква, прославя признатите от Църквата светии, моли се за живите и за умрелите, особено за върховните власти, и за тези, които с вяра и усърдие са донесли просфорите или приносите.
В. Какъв трябва да бъде хлябът за тайнството?
О. Такъв, какъвто изисква самото име хляб, светостта на тайнството и примерът на Иисуса Христа и апостолите, т.е. хляб квасен, чист, пшеничен.
В. Какво се означава с това, че за причастието се употребява една част от просфората?
О. Означава се, според обяснението на апостола, това, че един хляб, едно тяло сме ние многото, понеже всички се причастяваме от един хляб (1 Кор. 10:17).
В. Защо хлябът, приготвен за причастието, се нарича Агнец?
О. Защото той представя образ на страдащия Иисус Христос, както във Ветхия Завет подобно го представял Пасхалният Агнец.
В. Какво е Пасхалният Агнец?
О. Агнец, когото израилтяните по Божия заповед заколвали и яли за спомен на избавлението от гибелта в Египет.
В. Защо виното за тайнството причастие се смесва с вода?
О. Защото цялото свещенодействие се извършва според начина на Христовото страдание; а във време на Неговото страдание от прободеното Му ребро изтекло кръв и вода.
В. Как се нарича тази част на литургията, в която вярващите се приготвят за тайнството?
О. Древните я наричали литургия на оглашените, защото се допускали да я слушат, освен кръстените и допусканите за причастие, и оглашените, т.е. готвещите се за кръщение, също и каещите се, недопускани до причастие.
В. С какво започва тази част на литургията?
О. С благословение или прославяне на царството на Пресветата Троица.
В. От какво се състои тази част на литургията?
О. От молитви, песнопения, четене на апостолските книги и на Евангелието.
В. С какво завършва тя?
О. Със заповед към оглашените да излязат от църквата.
В. Как се нарича тази част на литургията, в която се извършва самото тайнство причастие?
О. Литургия на верните, защото само верните, т.е. приелите кръщение, имат право да бъдат на това богослужение.
В. Кое е най-важното действие в тази част на литургията? 

О. Произнасянето на думите, които казал Господ Иисус Христос при установяването на тайнството: вземете, яжте: това е Моето тяло; пийте от нея всички, защото това е Моята кръв на новия завет (Мат. 26:26-28), и след това призоваването на Светия Дух и благословението на Даровете, т.е. на принесения хляб и вино.
В. Защо е важно това?
О. Защото при самото това действие хлябът и виното се превръщат или пресъществяват в истинско тяло Христово и в истинска кръв Христова.
В. Как трябва да се разбира думата пресъществяване?
О. В изложението на вярата на източните патриарси е казано, че думата пресъществяване не обяснява начина, по който хлябът и виното се превръщат в Тяло и Кръв Господни, защото това не може да постигне никой, освен Бог, но само се показва това, че наистина, действително и същностно хлябът става самото истинско Тяло Христово, а виното - самата Кръв Христова.
Подобно на това Иоан Дамаскин пише за Светите и Пречисти Господни Тайни: Наистина е съединено с Божеството тялото, което възприе начало от Светата Дева, не като възнеслото се Тяло слиза от небето, но като самият хляб и вино се превръщат в Божие Тяло и Кръв. Ако ли търсиш начина, по който става това, достатъчно ще ти бъде да чуеш, че с Дух Светий, по който начин Господ и от Богородица с Дух Светий състави плът на Самия Себе си и в Самия Себе си; повече нищо не знаем, но само, че Божието Слово е истинно, действено и всемощно, начинът пък е неузнаваем (Кн. 4, гл. 13, ст. 7).
В. Какво особено се изисква от всеки, който желае да пристъпи към тайнството причастие?
О. Той е длъжен да изпита пред Бога своята съвест и да я очисти с покаяние на греховете, за което помагат постът и молитвата.
Нека човек да изпитва себе си, и тогава да яде от хляба и да пие от чашата. Защото, който яде и пие недостойно, той яде и пие своето осъждане, понеже не различава тялото Господне (1 Кор. 11:28, 29).
В. Каква полза получава този, който се причастява с Тялото и Кръвта Христови?
О. Той се съединява по най-тесен начин със Самия Господ Иисус Христос и в Него става причастник на вечния живот.
Който яде Моята плът и пие Моята кръв, пребъдва в Мене, и Аз в него (Иоан. 6:56).
Който яде Моята плът и пие Моята кръв, има живот вечен (Иоан. 6:54).
В. Често ли трябва да се причастяваме със Светите Тайни?
О. Древните християни се причастявали всеки неделен ден; но между сегашните не много имат такъв чист живот, че винаги да бъдат готови да пристъпят към толкова великото тайнство. Църквата с майчински глас завещава на християните да се изповядват пред духовния отец и да се причастяват с Тялото и Кръвта Христови, на ревнуващите за благоговеен живот, четири пъти в годината, или всеки месец, а на всички непременно веднъж в годината (вж. Православ. Изповед. ч. I. въпр. 90).
В. Какво участие в Божествената литургия могат да имат тези, които само я слушат, а не пристъпват към Светото Причастие?
О. Те могат и са длъжни да участват в литургията с молитва, вяра, и най-много с непрестанно възпоменаване на нашия Господ Иисус Христос, Който именно е заповядал това да се върши в Негово възпоменание. (Лук. 22:19).
В. Какво напомня входът с Евангелието? 

О. Входът напомня за Иисуса Христа, Който се явил да проповядва Евангелието. Поради това във време на четенето на Евангелието трябва да имаме такова внимание и благоговение, като че виждаме и слушаме самия Господ Иисус Христос.
В. Какво напомня входът със светите дарове?
О. Напомня отиването на Господа на доброволно страдание, като жертва на заколение, когато повече от дванадесет легиона ангели били готови да Го пазят, като свой Цар.
Царят на царствуващите и Господарят на господствуващите дохожда да бъде заклан (Песен на Литург. във Великата Събота).
В. Какво трябва да се възпоменава през самото време на извършване на тайнството и във време на причастяването на свещенослужителите в олтара?
О. Тайната вечеря на Иисус Христос с апостолите, Неговото страдание, смърт и погребение.
В. Какво се представя след това с откриването на завесата, отварянето на царските двери и явяването на Светите Дарове?
О. Явяването на самия Господ Иисус Христос след възкресението.
В. Какво се изобразява с последното явяване на Светите Дарове на народа, след което те се скриват?
О. Възнасянето на Господ Иисус Христос на небето.
В. Винаги ли ще се продължава употребяването на тайнството на Светото Причастие в истинската християнска Църква?
О. Ще се продължава непременно винаги, до самото Христово пришествие, според думите на апостол Павел: колчем ядете тоя хляб, и пиете тая чаша, ще възвестявате смъртта на Господа, докле дойде Той (1 Кор. 11:26). 

Къде и кога може да се молим на Бога?
Да се молим на Бога, можем навсякъде и винаги. Християнинът трябва да се моли ежедневно, сутрин и
вечер, преди и след ядене, преди началото и след края на всяко дело. В неделните и празничните дни и
в делниците, когато сме свободни от работата си, трябва да ходим за молитва в Божия храм, където се
събират християни като нас - там ние се молим заедно.

Славянобългарски манастир “Св. Вмчк Георги Зограф”©, Света Гора, Атон, 2003 г.


image 
"Защо хлябът, приготвен за причастието, 
се нарича Агнец?
Защото той представя образ на страдащия Иисус Христос, както във Ветхия Завет подобно го представял Пасхалният Агнец.
Какво е Пасхалният Агнец?
Агнец, когото израилтяните по Божия заповед заколвали и яли за спомен на избавлението от гибелта в Египет.

image

"Защо виното за тайнството причастие се смесва с вода?
---------------------
Защото цялото свещенодействие се извършва според начина на Христовото страдание; а във време на Неговото страдание от прободеното Му ребро изтекло кръв и вода.





Гласувай:
1



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: sourteardrop
Категория: Изкуство
Прочетен: 4629128
Постинги: 5200
Коментари: 2777
Гласове: 1231
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031