Прочетен: 594 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 23.12.2014 01:53
Болката съкрушава човешкото същество. Тя е огън пояждащ, тя е буря и щорм
Продължава публикуването на беседите на стареца Ефрем Филотейски-Аризонски на Agionoros.ru
Житейската пътека - това са болка и сълзи; по нея навсякъде има тръни и бодили. На всяка крачка - Кръст, борба и скръб, Гетсимания и Голгота. Болката постоянно ни пронизва като с остро копие. Ако можехме да вземем земята и като гъбка да я изтискаме, биха потекли кръв и сълзи.
изглед от пустинята Сонора в щата Аризона
Дните на човека са като трева; като полски цвят - тъй цъфти той - казва псалмопевецът, (Пс. 102:15) [1].
Всичко прекрасно е свързано с болка, но и болката ни води към радост. Розата създава бодли, а от бодлите израства роза. Дъгата обикновено се появява след буря. Бурята трябва да отмине, за да започнат да се виждат на небето звездите.
Разсъждението, просветено от християнската вяра и любомъдрие, ражда способност прозорливо да гледаме в дълбочина на нещата. В болката то вижда радост и надежда, защото и Христос е възтържествувал чрез болката на Страданията и Кръста.
параклис в манастира на ста. Ефрем "св. Антоний Велики" в пустинята на Аризона
За да създадем шедьовър в изкуството се изисква усилена работа с чука. Великите души дължат своето величие на тежки скърби. Златото и скъпоценните накити отначало минават през огнено горнило.
Болката съкрушава същество човешкото. Тя е огън пояждащ. Тя е буря и щорм. «Вътрешностите ми са като развълнувано море, ненамират никогда покой, - казва Соломон. Има моменти, когато изпитанията връхлитат едно след друго или се стоварват едновременно заедно всички. Кръстът тогава е твърде тежък. Напрежението стига своя апогей. Душата изпитва такава тежест, че едва се крепи. Всичко наоколо и вътре ни се вижда черно. Наоколо мрак, наоколо безизходност. Свети Григорий Богослов кзава: „Доброто отмина; бедите предизвикават и явстват; пътят минава всред нощ; отникъде фар не се вижда, Христос като че ли спи” [2].
Житейските скърби са като копия и ножове. Копия и ножове, които безмилостно разкъсват и раздират сърцето, изгарят и парализират, обезсилвайки го съвсем.
Единственото, което ни остава в такива моменти, - е да викаме, да плачем и едновременно горещо да се молим на Бога:
„Помилуй ме, Господи, ... потресена е силно душата ми... Уморен съм от моите въздишки ” [3], „Сърцето ми стана като восък, разтописе...” [4], „Помилуй ме, Господи, защото съм в утеснение... изнури се от скръб животът ми, и годините ми - от въздишки... забравен съм в сърцата като мъртъв...” [5], „Сълзите ми бяха хляб за мене денем и нощем... защо униваш, душо моя, и защо се смущаваш?”[6].
Човекът е поставен за цар на творението, но венецът му е сплетен от тръни. Понякога пътят на живота му се удава като песен и радостна симфония, но по-често този път преминава само като безкраен скръбен траурен марш.
Въпросът за смисъла на страданията е вечен. Той е изучаван от философи и социолози, психолози и многожество други. Но истинният му отговор - е в християнството, във вярата, в Закона Божий.
старецът Ефрем Филотейски и старецът Ефрем Катунакийски
Този отговор е двойнствен. От богословска страна, болката е резултат от падение, както и другото зло. Тя е резултат от неправилното използване на свободата, плод на непослушание. От страна етична и нравствена, тя е средство за придобиване на добродетели и съвършенство.
„Ще почитам винаги Бога, - казва св. Григорий Богослов, - каквито и изпитания Той да допусне да ме постигнат. Болката за мен е лекарство на спасение” [7]. А св. Василий Велики казва така: „И тъй като Бог ни приготвя венеца на Своето Царство, то повод за добродетелта нека бъде болестта” [8].
Скърбите, - казва св. Йоан Златоуст, - ни поставят по-близо до Бога. И ако мислим за ползата от скърбите за вечността, то няма да скърбим [9].
Свети апостол Павел, претърпял толкова гонения и скърби, цял уязвен от „Господните рани”, учи, че Бог допуска човек да страда „за полза, за да сме съпричастни с Неговата светиня” Евр. 12:10[10].
Бог има хиляди начини, да ти покаже Своята любов. Христос може да обърне нещастието в мелодична песен на славословие. „Скръбта ви нека се обърне в радост” - казва Господ, (Йоан. 16:20) [11].
Каквото е сражението, такава е и победата. На небесното тържище няма евтини неща. Времето на страданията и жертвата е време на благословение: след всеки кръст - има възкресение. Какво от това, че сега ние страдаме и непрестанно ридаем? „Еже бо ныне легкое печали нашея, по преумножению в преспеяние тяготу вечныя славы соделовает нам” - казва апостол Павел. 2 Кор. 4:17 [12].
Човекът, който претъртърпява страдания, е истински подвижник, удържащ славни победи, и в пълнота ще получи за награда вечни блага. „Ихже око не виде, и ухо не слыша, и на сердце человеку не взыдоша, яже уготова Бог любящым Его”, - казва апостол Павел в Посланието към Коринтяни 1 Кор. 2:9 [13] .
Този, който гледа страданията през призмата на вечността, е вече победил. Той е избраник, с непреклонна вяра в Бога достигнал до радостта, вкусил благостта на Господа; той - е потенциален венценосец. Той може след апостол Павел победно да възкликне: „Подвигом добрым подвизахся, течение скончах, веру соблюдох: прочее убо соблюдается мне венец правды, егоже воздаст ми Господь в день он” 2 Тим. 4:7-8 [14].
В такова духовни измерение преодоляването на болката и преобразяването й в изкупителна радост става реалност. Това е промяната, извършвана със силата Божия. Такова обновление, абсурдно за рационално мислещия човек, е следствие от християнската вяра. Ако за безбожния материализъм такова обновление е неразрешим въпрос, а за човека плътски - мечта, то за вярващия това е великото чудо на промяната Божия.
Духовното отношение към страданията дава решението на великия въпрос и води от мрака към светлината.
И тъй, трябва да се отнасяме към скърбите, които ни постигат, като към благословение Божие. Зърното в земята се тъпче, разлага се и тогава произвежда живот. Богата е благословената реколта на скърбите. Велико е благословението Божие на полето на сълзите - благословението, което придобива онзи, който истинно вярва благодарение на дара на разсъждението. Благословение Божие и милост почиват върху онези, които са минали през горнилото на многообразните скърби, укрепени от Божията сила и разсъждение.
Тях ги очаква безсмъртна и всеблага почивка в Бога! Амин.
[1] Пс. 102:15.
[2] св. Григорий Богослов «Писма. Към Евдоксий, ритор».
[3] Пс. 6:3, 4, 7.
[4] Пс. 21:15.
[5] Пс. 30:10-11,13.
[6] Пс. 41:4,6.
[7] св. Григорий Богослов «Стихотворения. За болестта».
[8] св. Василий Велики. "За това, че Бог не е виновен за злото".
[9] «Тълкувание на отец наш свети Йоан Златоуст, архиепископКонстантинополски, на свети евангелист Йоан», беседа XXXV-та.
[10] Евр. 12:10.
[11] Йоан. 16:20.
[12] 2 Кор. 4:17.
[13] 1 Кор. 2:9.
[14] 2 Тим. 4:7-8.
други статии от старец Ефрем:
Покаянието - плач радостотворен
Свързани статии (по етикет)
- Духовният отец е нужен, за да научи послушника да бъде свободен
- „Главното е, да гори сърцето за цялата Вселена, за целия свят”
- Архимандрит Георгиос Капсанис: Човекът като литургично същество (Част 1)
- Архимандрит Георгиос Капсанис: Човекът като литургично същество (Част 2)
- Преселването ни в Нови Скит, Глава 21
"СКАНДАЛНИТЕ ЗАПИСИ НА БОЙКО БОРИСО...
Детоксикация (прочистване) на черния дро...
2. утешение
3. за децата
4. библиотека за дечица
5. уродив ради Христа
6. аутсайдери
7. за младите
8. православен каталог
9. muguet blanc
10. български светии
11. църковни сайтове
12. Жития на светиите - Чети-Минеите на св. Дм. Ростовски
13. jeanne d'arc
14. grenouille verte
15. за науката за смъртта - от П. Калиновски
16. шахмат в рая
17. добротолюбие
18. за молитвата
19. Светици с името Виктория в Православната църква
20. Бог е любов
21. да възпиташ християнче
22. църковен вестник
23. икони света гора.зограф
24. православен свят
25. всемирно православие
26. момкови сълзи
27. света гора зограф
28. Свети места вж загубените софийски храмове
29. Душата след смъртта - Йеромонах Серафим Роуз
30. Архимандрит Серафим (Алексиев) — Духовно наследие