Постинг
31.03.2014 05:16 -
Какво чудо е да си човек - 3 Православието като философия на живота- Преподобни Иустин Попович
Автор: sourteardrop
Категория: Изкуство
Прочетен: 2098 Коментари: 2 Гласове:
Последна промяна: 31.03.2014 08:22
Прочетен: 2098 Коментари: 2 Гласове:
1
Последна промяна: 31.03.2014 08:22
Приятели, вникнете по-дълбоко в християнското усещане на света и вие ще почувствате с цялото си
същество онова, върху което се крепи светът - негов темел е Бог Логос. Само на такава основа може да се
съгради човешкият свят, пълен с божествена логика, божествен смисъл, божествена мъдрост, божествена
вечност. Основният камък на всичко вечно-човешко е поставен веднъж завинаги - това е Господ Христос.
Отхвърли ли се Христос - отхвърлена е основата на света, изваден е темелът изпод градежа на света и
всичко мигом се сгромолясва в хаос, в безсмислица, в лудост, в дяволски водевил.
Какво е материята според християнската философия за света? Материята е нещо божествено, нещо логосно,
тъй като и тя е възникнала чрез Бог Логос. Поради това материята излъчва логосна светлина и божествена
логичност. А и съвременната наука твърди, че материята излъчва някаква метафизична светлина. През
всичко и от всичко, което ние, хората наричаме материя, се излъчва, прозира, просиява Логосът. Светът
се озарява от Бога Логос, Божествената Светлина, Божествената Логика, Божествения Разум. Затова
въплътеният Бог Логос е казал за Себе Си: Аз съм светлина на света. Към това прибавете и следното: светът
живее чрез светлина, понеже е изтъкан от логосна светлина; животът е живот на божествената светлина,
затова въплътеният Бог Логос е казал за Себе Си и това: Аз съм светлина за живота. И светът е свят чрез
Логоса, и животът е живот чрез Логоса. Логосът е и в атома, и във вселената; от върха до дъното - всичко е от
Него, всичко е в Него, всичко е чрез Него. И самото съществуване има логосен характер, понеже всичко чрез
Него стана, и без Него не стана нито едно от онова, което е станало (Иоан 1:3). Всичко, което съществува,
е една цялост - божествено логосно и божествено логично. За свети Сава материята и целият материален
свят е прозрачен воал, през който той вижда Бога и усеща Бога. Така науката през твърдата и сгъстена
материя вижда електрони и фотони. В света на материята зад всички видими прояви се таи невидимата
Божия сила. Всяка твар е извор, източник на тази сила. Колко чудеса има само в една капка вода, а колко
повече в слънцето, звездите, съзвездията, а какво остава за Твореца на всички тези чудеса! Човешкото око
не може да гледа слънцето, камо ли Твореца на толкова слънца!...
http://www.sveta-gora-zograph.com/books/Pravosl-filosofia/book.pdf
http://www.sveta-gora-zograph.com/books/Pravosl-filosofia/book.pdf
Пътуване към Изгрева
Най-големите геноциди в човешката истори...
Поверия за Нова година и Васильовден, с ...
Най-големите геноциди в човешката истори...
Поверия за Нова година и Васильовден, с ...
Приятели, евангелската святост прави човешката душа безкрайна с божествена безкрайност и светият човек
божествено дълбоко вижда света, божествено силно усеща неговата тайна, божествено високо разсъждава
за света. За свети Сава всяка твар е малко богоявление, понеже всяка твар със самото си съществуване
разкрива Бога. Нима листенцето на теменужката не е едно малко богоявление? Нима лястовичето око не е
едно богоявление. А зеницата на твоето око - нима не е още по-голямо богоявление и от едното, и от другото?
Помислете, Растко съзерцава тайната на световете. Пред него минават в безкрайни редици милиарди твари,
големи и малки, и всяка от тях е едно богоявление, по-голямо или по-малко. И всички тези богоявления се
събират в едно огромно, всеобхватно богоявление - Богочовекът Христос. И ти заедно с Растко си казваш:
да, всяка твар е свързана с Твореца! Да, всяка твар е богогласна! Да, всяка твар е богоявление, да, този
свят е непрекъснато и незамлъкващо богоявление. Чрез него Бог обявява и мъдростта Си, и любовта Си, и
силата Си, и истината Си, и правдата Си, и добротата Си, и красотата Си...
Само дребните души не могат (тъй като не искат) да се потопят в божествените дълбини на света и там
да намерят неговата божествена логика и идея, и мисъл, и смисъл. Повърхностни паразити, те постоянно
остават на повърхността на света, поради това и не могат без праха на света. Прахът е затулил очите им и
те не виждат нито Бога, нито нещо Божие. Обявили са творението за първо и последно битие, за първи и
последен живот, за първа и последна истина. А това е идолопоклонство и извор на всяко идолопоклонство,
било то духовно или физическо.
цитирайбожествено дълбоко вижда света, божествено силно усеща неговата тайна, божествено високо разсъждава
за света. За свети Сава всяка твар е малко богоявление, понеже всяка твар със самото си съществуване
разкрива Бога. Нима листенцето на теменужката не е едно малко богоявление? Нима лястовичето око не е
едно богоявление. А зеницата на твоето око - нима не е още по-голямо богоявление и от едното, и от другото?
Помислете, Растко съзерцава тайната на световете. Пред него минават в безкрайни редици милиарди твари,
големи и малки, и всяка от тях е едно богоявление, по-голямо или по-малко. И всички тези богоявления се
събират в едно огромно, всеобхватно богоявление - Богочовекът Христос. И ти заедно с Растко си казваш:
да, всяка твар е свързана с Твореца! Да, всяка твар е богогласна! Да, всяка твар е богоявление, да, този
свят е непрекъснато и незамлъкващо богоявление. Чрез него Бог обявява и мъдростта Си, и любовта Си, и
силата Си, и истината Си, и правдата Си, и добротата Си, и красотата Си...
Само дребните души не могат (тъй като не искат) да се потопят в божествените дълбини на света и там
да намерят неговата божествена логика и идея, и мисъл, и смисъл. Повърхностни паразити, те постоянно
остават на повърхността на света, поради това и не могат без праха на света. Прахът е затулил очите им и
те не виждат нито Бога, нито нещо Божие. Обявили са творението за първо и последно битие, за първи и
последен живот, за първа и последна истина. А това е идолопоклонство и извор на всяко идолопоклонство,
било то духовно или физическо.
Вие се запознахте с основата на християнската философия за света: светът е богоявление. А второто
основно нещо е, че животът на човека е богослужение. Богоявлението е природа на света, а богослужението
е цел на света. Чрез света Бог разкрива Себе Си. На богоявлението човекът отговаря с богослужение.В света, който е богоявление, целият човешки живот от начало до край трябва да бъде непрекъснато
служение Богу, непрекъснато богослужение. Основното занимание на човека в този свят, в този грандиозен
храм Божий е служението на Бога, богослужението. Естествено и логично е в тази вселена, в този храм
Божий да се живее, като се служи Богу. Тъй като този свят е богоявление; естествено е човешкият живот
да бъде богослужение. Според християнското схващане човек не е нищо друго, освен свещенослужител,
богослужител. Той непрекъснато служи Богу - и с мислите си, и с усещанията си, и с думите си, и с делата
си, с една дума - с целия си живот.
Приятели, християнската философия за света съдържа две основни начала. Първото е: светът е
богоявление, а второто: човешкият живот е богослужение. Целият живот на свети Сава в този свят е изграден
на тия две начала: неговият живот е бил непрекъснато служение Богу, непрекъснато богослужение. Според
него целият свят представлява величествен храм Божий, в който се извършва непрекъснато богоявление.
Най-добре и най-съвършено се служи Богу, когато се живее според Евангелието на Богочовека Христос.
Свети Сава с цялото си същество е мислил и чувствал, и действал, и живял според Христовото Евангелие
и така е станал и навеки е останал най-мъдрият, най-големият сръбски философ, който най-пълно и най-
съвършено е разкрил на сръбската душа вечния божествен смисъл на света и човека.
цитирайосновно нещо е, че животът на човека е богослужение. Богоявлението е природа на света, а богослужението
е цел на света. Чрез света Бог разкрива Себе Си. На богоявлението човекът отговаря с богослужение.В света, който е богоявление, целият човешки живот от начало до край трябва да бъде непрекъснато
служение Богу, непрекъснато богослужение. Основното занимание на човека в този свят, в този грандиозен
храм Божий е служението на Бога, богослужението. Естествено и логично е в тази вселена, в този храм
Божий да се живее, като се служи Богу. Тъй като този свят е богоявление; естествено е човешкият живот
да бъде богослужение. Според християнското схващане човек не е нищо друго, освен свещенослужител,
богослужител. Той непрекъснато служи Богу - и с мислите си, и с усещанията си, и с думите си, и с делата
си, с една дума - с целия си живот.
Приятели, християнската философия за света съдържа две основни начала. Първото е: светът е
богоявление, а второто: човешкият живот е богослужение. Целият живот на свети Сава в този свят е изграден
на тия две начала: неговият живот е бил непрекъснато служение Богу, непрекъснато богослужение. Според
него целият свят представлява величествен храм Божий, в който се извършва непрекъснато богоявление.
Най-добре и най-съвършено се служи Богу, когато се живее според Евангелието на Богочовека Христос.
Свети Сава с цялото си същество е мислил и чувствал, и действал, и живял според Христовото Евангелие
и така е станал и навеки е останал най-мъдрият, най-големият сръбски философ, който най-пълно и най-
съвършено е разкрил на сръбската душа вечния божествен смисъл на света и човека.
Търсене
За този блог
Гласове: 1232
Блогрол
1. тавор - читалня
2. утешение
3. за децата
4. библиотека за дечица
5. уродив ради Христа
6. аутсайдери
7. за младите
8. православен каталог
9. muguet blanc
10. български светии
11. църковни сайтове
12. Жития на светиите - Чети-Минеите на св. Дм. Ростовски
13. jeanne d'arc
14. grenouille verte
15. за науката за смъртта - от П. Калиновски
16. шахмат в рая
17. добротолюбие
18. за молитвата
19. Светици с името Виктория в Православната църква
20. Бог е любов
21. да възпиташ християнче
22. църковен вестник
23. икони света гора.зограф
24. православен свят
25. всемирно православие
26. момкови сълзи
27. света гора зограф
28. Свети места вж загубените софийски храмове
29. Душата след смъртта - Йеромонах Серафим Роуз
30. Архимандрит Серафим (Алексиев) — Духовно наследие
2. утешение
3. за децата
4. библиотека за дечица
5. уродив ради Христа
6. аутсайдери
7. за младите
8. православен каталог
9. muguet blanc
10. български светии
11. църковни сайтове
12. Жития на светиите - Чети-Минеите на св. Дм. Ростовски
13. jeanne d'arc
14. grenouille verte
15. за науката за смъртта - от П. Калиновски
16. шахмат в рая
17. добротолюбие
18. за молитвата
19. Светици с името Виктория в Православната църква
20. Бог е любов
21. да възпиташ християнче
22. църковен вестник
23. икони света гора.зограф
24. православен свят
25. всемирно православие
26. момкови сълзи
27. света гора зограф
28. Свети места вж загубените софийски храмове
29. Душата след смъртта - Йеромонах Серафим Роуз
30. Архимандрит Серафим (Алексиев) — Духовно наследие