Прочетен: 644 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 09.08.2013 14:56
И не просто в живота в бъдещия век, когато въздаянието ще добие пълна мяра и ще се разкрие в целия си блясък, но и в живота сега. Прозорливостта, чудотворството, просияването, виждането на неизречените тайни – ето кое се въздава явно заради тайния подвиг. Таен е, защото колкото и добре да го познаваме по неговата външна страна, все пак това са само островчета от онази планина от труд, която знае само Той.
Преп. Макарий Велики нарича товаочистване на ума и го поставя на първо място – преди видимите дела на въздържание, които спрямо него имат негативен, отрицателен характер. „Въздържането от видими лоши дела още не е съвършенство… очистването на ума – това е съвършенството”. Очистването на ума, приготвянето в него на пътя за Господа води към простота (ἁπλότης), т. е. до нерушимата устойчивост на укоренения в Бога дух, непознаващ раздвоението, лошата сложност, рефлексията, които в предела си имат разпадане на личността, нейната вечна втора смърт, тегота,ад, геена. Простотата е основа на вечния живот и нетление, рая и блаженството. Значението на простотата за блаженството изчерпателно и релефно изяснява Ерм в своя Пастир. Тук ще отбележим едно от най-важните условия за придобиване на простота и оновадетинство, без което по думите на Господа е невъзможно да се влезе в Царството Божие. То е тясно свързано сдуховната нищета, която – по думите на Христос – е условие за придобиване на Царството. Двата текста често съблазняват, разбирани като прослава на невежеството, тъпоумието и кретенизма – забравяйки, че тези непривлекателни качества изобщо не гарантират сърдечната доброта и често са съпроводени от злоба и гордост. Глупавата глава още не е гаранция за доброта и често, наопаки, съпровожда зло и немилостиво сърце. Детинството, нищетата на духа са морално-онтологични категории и аскетични средства. Те означават пост по отношение на горделивото знание, замяна на празното любопитство за тайните Божии с любознателност към Неговия закон, с ревност за неговото изпълняване. Най-важни пътища за постигане на това са трите добродетели, за които пише св. Йоан Лествичник: отхвърляне грижите за настоящето, непрестанна молитва (ἀδιάλειπτος προσευχὴ) и ограждане на ума (φυλακή τοῦ νοός). Ограждането на ума е негово очистване, придобиване на детинство и нищета. Защото това ограждане възпира нахлуването на загрозяващи елементи. Господ ни е заповядал да бъдем мъдри като змиите и незлобиви като гълъбите (Мат. 10:16).
2. утешение
3. за децата
4. библиотека за дечица
5. уродив ради Христа
6. аутсайдери
7. за младите
8. православен каталог
9. muguet blanc
10. български светии
11. църковни сайтове
12. Жития на светиите - Чети-Минеите на св. Дм. Ростовски
13. jeanne d'arc
14. grenouille verte
15. за науката за смъртта - от П. Калиновски
16. шахмат в рая
17. добротолюбие
18. за молитвата
19. Светици с името Виктория в Православната църква
20. Бог е любов
21. да възпиташ християнче
22. църковен вестник
23. икони света гора.зограф
24. православен свят
25. всемирно православие
26. момкови сълзи
27. света гора зограф
28. Свети места вж загубените софийски храмове
29. Душата след смъртта - Йеромонах Серафим Роуз
30. Архимандрит Серафим (Алексиев) — Духовно наследие