Прочетен: 490 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 09.08.2013 14:49
Да умреш за този свят, за да живееш в пълнота в светлината на незалязващото слънце означава да умреш за всички форми на чувството, положени в света, колкото и висок и ценен да би бил техният обект. И дори колкото по-високо и ценно е, толкова по-решително и строго следва да бъдат отхвърлени всички форми на психологическата емоционалност, поставяща тварното над Твореца и с това идолопоклонство отлъчваща от Него, а по този начин лишаваща се и от същинската близост до тварното – близост, която може да бъде само в неговия Творец.
Недостижим пример за казаното има в отношението на Спасителя към Неговата Майка. За Него и нея, като най-великите и единствени по съвършенство представители на човешкия род, разбира се, е свойствено и огромно напрежение на пламенна синовна и майчина любов. И какво? Самият смирил се до смърт Богочовек, изцяло отдал и двете Си воли – божествена и човешка – в послушание към Отца, не е пощадил и Майка Си. Сурова откъснатост отличава малкото думи, с които Той отговаря на плахите, смирени изрази на Нейната любов. Дори на Кръста, когато тежката мъка е удвоена от гледката на страдащата Майка, която меч прониза в сърцето, не Си позволява лично отношение към тази, която после прославя и поставя по-високо от цялото сътворено естество. Като я връчва на грижите на любимия ученик, не Си позволява да произнесе името майко. Строгото жено се чува и в тези последни думи на предсмъртна синовна грижа. Затова пък това име, което Си е отказал Спасителят, поколения вярващи, които ще облажават Царицата на света, ще повтарят безкрайно като при това ще прибавят последното към безмерно възвеличилото я Име на Бога Слово; и Самото Слово е дошло за пресветата ѝ душа, възкресило е пречистата ѝ плът. Затова тя е толкова близо до Него, колкото ни е трудно дори да си представим. Ето какво означава в устата на Спасителя да намразиш и майка си, и всичко по-малоценно. Същото трябва да означава то и в устата на монаха.
Проследихме как онова, от което подвижникът се е отрекъл в името Божие, се придобива в нов, преобразен вид. Това отричане носи събирателното название пост и в най-ниската си степен представлява отхвърляне оковите на плътското, а в най-високата е отказ от автономния аспект на духовността в името на трансцендентно-теономния ѝ източник. В този смисъл постът не е самоаскеза, придобиване на навици, разтваряне на окови, развързване на свързаното, отпускане на пленения дух в божествената свобода – накратко, не е само отрицателен момент в подвига, а и утвърждаващо, конструктивно начало. Това универсално положение на поста в подвига го прави основополагаща, отвътре и отвън действаща сила, двигател на Господнята работа. Може да се каже, че монашеството е непрекъснат пост и ненапразно св. Серафим е включил в ежедневното монашеско правило великопостната молитва „Господи и Владико на моя живот.
2. утешение
3. за децата
4. библиотека за дечица
5. уродив ради Христа
6. аутсайдери
7. за младите
8. православен каталог
9. muguet blanc
10. български светии
11. църковни сайтове
12. Жития на светиите - Чети-Минеите на св. Дм. Ростовски
13. jeanne d'arc
14. grenouille verte
15. за науката за смъртта - от П. Калиновски
16. шахмат в рая
17. добротолюбие
18. за молитвата
19. Светици с името Виктория в Православната църква
20. Бог е любов
21. да възпиташ християнче
22. църковен вестник
23. икони света гора.зограф
24. православен свят
25. всемирно православие
26. момкови сълзи
27. света гора зограф
28. Свети места вж загубените софийски храмове
29. Душата след смъртта - Йеромонах Серафим Роуз
30. Архимандрит Серафим (Алексиев) — Духовно наследие