Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
08.08.2013 21:06 - за подвига, блаженството и светостта
Автор: sourteardrop Категория: Изкуство   
Прочетен: 628 Коментари: 0 Гласове:
2

Последна промяна: 09.08.2013 15:01

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Подвигът, блаженството и светостта са трите степени по пътя към богоподобието, на борбата за духовно съдържание на живота и изявата навечното в човека – това е пътят, по който изначално даденият образ Божи възраства до подобието. То бивазаслужено чрез подвига и е реализация на човешката ентелехия. Всеки човек има две лица: едно, което фактически притежава и друго, което би могъл да има като Божия идея за него. Подвигът всъщност е в безкрайното приближаване на първото към второто. Макар и според човешките сили пълното съвпадениепомежду им да не е възможно, по Божия милост и с благодатта на Светия Дух чрез временното човешко делание – чрез подвига, се придобива и идеалният, а затова и истинно съществуващ, цялостен реален образ. Верният в малкото е поставен над много според тайнствената и изпълнена с безкрайно дълбок смисъл притча за талантите (Мат. 25:14-30). В подвига се придобива блаженство и святост. Да забележим, между другото, и това, че вечният покой в блажено заспиване въобще не бива да се схваща като застиване в неподвижност. Обратно, то е такова преодоляване на трудностите, започнало със земния подвиг, при което окриленият дух (atto puro – чистото действие) вече не познава застиналостта, не усеща оловните гири на греховната тежест на полубитието, а придобива свобода в Христос, мълниеносна ангелска бързина. Това е покоят на преодолените трудности, на окрилението и мощта. Светци като преп. Серафим Саровски са познавани още на тази земя. Историята на борбата, на възхода, чиито етапи са отбелязани във вечността, е точно онова, което отличаважитието от биографията. Трябва да обърнем особено внимание върху активния смисъл на първото (битие, ентелехия) и на пасивния смисъл на второто (биване, материя), на действения, действителен, същностно онтологичен смисъл на житието и – неподвижния, отмиращ, отживяващ, самопредставим и описуем, но намиращ се под заплахата на неминуемото вечно забвение смисъл на биографията.

Определено може да се каже, чежитието на човека е разкриване, утвърждаване и придобиване на неговотовечно, а биографията е описание на временното, защото човек е жив и вечен дотолкова, доколкото животът му ежитие, а не биография. Само по отношение на нея е страшно времето – tempotesrittore – свят е онзи, у когото не е останало нищо или почти нищо отбиографията. Житието е като икона, а биографията – като портрет. Житието е като светите мощи, биографията – като труп. Това не значи, че житие или икона отстраняват т. нар. формална истина. Елементи на биографията не само могат да присъстват в житието. Всъщност именно житието събира тези елементи с особено внимание и грижливост и затова често то е извънредно ценен свидетел, макар и изискващ своеобразен такт при използването му като исторически източник.

В житието тези детайли се осмислят от по-висша гледна точка, превръщат се в ценности, както и най-малките частици от мощите на светеца или въобще от неговите реликви. Иконността – ентелехията на портретността (биографията) – осмисля същата, преобразява я, събирайки в едно цяло винаги готовите да се разсипят нейни елементи.

В житието-икона присъстват същите детайли и материал, както и в биографията-портрет, но те са разположени и осветлени по друг начин. В житието-икона всичко е благообразно и според чина му по думите на апостола. Обратно, в биографията, тъй като е само биография (пък дори на най-великиягений), лесно могат да се открият фазите на трупното разлагане, за кратко удържани от лъжовната привидност наславата на този свят, която за искащия да види, а още повече за онзи, който в Христос се е кръстил и в Христос се е облякъл, изглежда като ужасно facies hippocratica (лице на мъртвец). Освен това изкушаваният от славата на този свят, разчитащият само на биографията търсач и поклонник на известносттатрябва да помни: славата на този свят, самохвалството в тленното и в греховното е жестоко и страшно безславие във вечността – пред Божието лице. Много са великите и безгрешнитена земята и в историята и те са най-малките, вечно умиращи нищожестватам. Похвалите и възвеличаванията, отдавани им тук от безбожниците, тамсе превръщат в тежки мъки и са катодърва в огъня.

Така пред нас светостта се изправя като върховна устойчивост, като неизтребима вечност и съвършена красота, преобразена в подвига и победила игото на естествените пропорции иестествените канони на човешката красота в нейната ентелехия. Ето защо в нея са прославени и просияват с неочаквана светлина както красивите, така и грозните, както силните, тъй и инвалидите, както здрави, така и болни, както юродивите, така и гениалните. Онзи, който чрез подвиг е придобил светостта, а с нея и блаженството, той става красив по различен начин – всеки според името си, според особеното и само нему дадено лице. Светостта е свят на безкрайно разнообразната, истинна, извечна и винаги нова красота, сияеща под общото небе на блаженството, което е Новият Завет.

image




Гласувай:
2



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: sourteardrop
Категория: Изкуство
Прочетен: 4649886
Постинги: 5200
Коментари: 2777
Гласове: 1234
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930