Прочетен: 628 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 09.08.2013 15:01
Определено може да се каже, чежитието на човека е разкриване, утвърждаване и придобиване на неговотовечно, а биографията е описание на временното, защото човек е жив и вечен дотолкова, доколкото животът му ежитие, а не биография. Само по отношение на нея е страшно времето – tempotesrittore – свят е онзи, у когото не е останало нищо или почти нищо отбиографията. Житието е като икона, а биографията – като портрет. Житието е като светите мощи, биографията – като труп. Това не значи, че житие или икона отстраняват т. нар. формална истина. Елементи на биографията не само могат да присъстват в житието. Всъщност именно житието събира тези елементи с особено внимание и грижливост и затова често то е извънредно ценен свидетел, макар и изискващ своеобразен такт при използването му като исторически източник.
В житието тези детайли се осмислят от по-висша гледна точка, превръщат се в ценности, както и най-малките частици от мощите на светеца или въобще от неговите реликви. Иконността – ентелехията на портретността (биографията) – осмисля същата, преобразява я, събирайки в едно цяло винаги готовите да се разсипят нейни елементи.
В житието-икона присъстват същите детайли и материал, както и в биографията-портрет, но те са разположени и осветлени по друг начин. В житието-икона всичко е благообразно и според чина му по думите на апостола. Обратно, в биографията, тъй като е само биография (пък дори на най-великиягений), лесно могат да се открият фазите на трупното разлагане, за кратко удържани от лъжовната привидност наславата на този свят, която за искащия да види, а още повече за онзи, който в Христос се е кръстил и в Христос се е облякъл, изглежда като ужасно facies hippocratica (лице на мъртвец). Освен това изкушаваният от славата на този свят, разчитащият само на биографията търсач и поклонник на известносттатрябва да помни: славата на този свят, самохвалството в тленното и в греховното е жестоко и страшно безславие във вечността – пред Божието лице. Много са великите и безгрешнитена земята и в историята и те са най-малките, вечно умиращи нищожестватам. Похвалите и възвеличаванията, отдавани им тук от безбожниците, тамсе превръщат в тежки мъки и са катодърва в огъня.
Така пред нас светостта се изправя като върховна устойчивост, като неизтребима вечност и съвършена красота, преобразена в подвига и победила игото на естествените пропорции иестествените канони на човешката красота в нейната ентелехия. Ето защо в нея са прославени и просияват с неочаквана светлина както красивите, така и грозните, както силните, тъй и инвалидите, както здрави, така и болни, както юродивите, така и гениалните. Онзи, който чрез подвиг е придобил светостта, а с нея и блаженството, той става красив по различен начин – всеки според името си, според особеното и само нему дадено лице. Светостта е свят на безкрайно разнообразната, истинна, извечна и винаги нова красота, сияеща под общото небе на блаженството, което е Новият Завет.
2. утешение
3. за децата
4. библиотека за дечица
5. уродив ради Христа
6. аутсайдери
7. за младите
8. православен каталог
9. muguet blanc
10. български светии
11. църковни сайтове
12. Жития на светиите - Чети-Минеите на св. Дм. Ростовски
13. jeanne d'arc
14. grenouille verte
15. за науката за смъртта - от П. Калиновски
16. шахмат в рая
17. добротолюбие
18. за молитвата
19. Светици с името Виктория в Православната църква
20. Бог е любов
21. да възпиташ християнче
22. църковен вестник
23. икони света гора.зограф
24. православен свят
25. всемирно православие
26. момкови сълзи
27. света гора зограф
28. Свети места вж загубените софийски храмове
29. Душата след смъртта - Йеромонах Серафим Роуз
30. Архимандрит Серафим (Алексиев) — Духовно наследие